Planowany jest kolejny fragment obwodnicy Siedlec biegnącej śladem autostrady A2. Cały odcinek będzie miał 63 kilometry długości i połączy Białą Podlaską z Siedlcami. GDDKiA właśnie ogłasza przetarg na 14-kilometrowy fragment.
Zgodnie z naszymi deklaracjami, ogłaszamy kolejne przetargi na realizację odcinków autostrady A2 do Białej Podlaskiej. Jest to możliwe dzięki decyzji rządu o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych
– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Działamy zgodnie z planem oraz wcześniejszą zapowiedzią. To już trzeci z czerech zaplanowanych do ogłoszenia przetargów na realizację autostrady A2 w kierunku Białej Podlaskiej. Powstanie kolejne 14 kilometrów trasy po nowym śladzie, która będzie przebiegać po północnej stronie obecnej DK2. Na początku wykonawca przygotuje projekt budowlany, uzyska niezbędne decyzje, a potem wybuduje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z uwzględnieniem rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa
– dodał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Siedlec biegnąca autostradą A2 w kierunku Białej Podlaskiej została podzielona na kilka etapów. Na początku listopada ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka węzeł Siedlce Zachód (Swoboda) - Malinowiec (km 580+190) o długości ok. 18,8 km, a tydzień później dla 12,5-kilometrowego zadania węzeł Łukowisko - Swory (km 610+722). Trzeci ogłaszany właśnie przetarg na zaprojektowanie i budowę dotyczy 14-kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy miejscowością Swory (km 610+722) a węzłem Biała Podlaska (Cicibór).
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa 14,1 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Wybudowany zostanie również węzeł drogowy Biała Podlaska.
W sierpniu 2020 r. oddano do ruchu ponad 15 kilometrów autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Wiosną zostały też zawarte kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia wszystkich prac na tych odcinkach to jesień 2023 r.
Trwają także przygotowania do realizacji ostatniego etapu autostrady A2 - od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. Dla 32-kilometrowego odcinka trwa proces odbioru koncepcji programowej, a po pozyskaniu finansowania rozpoczną się prace projektowe.
Autostrada A2 to jeden z najważniejszych szlaków transportowych w Polsce, łączący wschód kraju z zachodem. Odcinek pomiędzy Warszawą a Łodzią jest szczególnie uciążliwy dla kierowców, ponieważ natężenie ruchu na tym blisko 90-kilometrowym odcinku przekroczyło wszelkie oczekiwania. Dlatego trwa opracowywanie koncepcji programowej poszerzenia tego fragmentu autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu w każdą stronę, a dalszy odcinek do węzła Łódź Północ - po trzy pasy ruchu. Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu. GDDKiA zakłada, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.