Na teren budowy trasy S3 dotarł pierwszy Jumbo Drill. Będzie wiercił tunel w Kamiennej Górze

Jumbo Drill to wiertnica tunelowa, która będzie używana w czasie budowy drogi ekspresowej S3. Wkrótce na odcinek trasy Bolków-Kamienna Góra dotrą kolejne trzy takie maszyny. Ich prace mają potrwać 18 miesięcy.

Tyle czasu zajmie wydrążenie tuneli, kolejne trzy miesiące trzeba doliczyć na przygotowanie portali. Jumbo Drill firmy Sandvik to nowoczesne maszyny, których można używać do wiercenia otworów strzałowych (umieszcza się w nich ładunki wybuchowe), pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 metrów.

Taka maszyna górnicza ma długość ponad 15 metrów i wysokość 3,5 metra, a waży więcej niż 35 ton. Wiertnica Jumbo Drill ma dwa ramiona o długości ośmiu metrów. Na końcu każdego jest młot udarowy. Jego moment obrotowy wynosi 625 Nm, a maksymalna liczba obrotów to 285 obr./min. Trzecie ramię służy do podnoszenia kosza z pracownikami.

Odcinek Bolków-Kamienna Góra będzie miał ponad 16 kilometrów długości, a jeden z tuneli, który zostanie wydrążony przez wiertnice - około 2300 metrów. Będzie to najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce. W tej chwili palmę pierwszeństwa dzierży tunel w masywie Luboń Mały na południowym odcinku trasy S7, popularnej Zakopianki. Ma długość 2060 m.

Droga ekspresowa S3 łączy północny zachód z południowym zachodem Polski. Odcinek Bolków-Kamienna Góra to jej najbardziej wysunięty na południe fragment. Jednocześnie będą tam drążone dwa dwunawowe tunele drogowe. Dlatego niezbędne są aż cztery maszyny Jumbo Drill. A tak wygląda maszyna firmy Sandvik szykowana do akcji.