Obwodnica Przemyśla będzie biegła w ciągu dróg krajowych 28 i 77. To już czwarta podkarpacka inwestycja drogowa realizowana w ramach programu budowy 100 obwodnic. Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej właśnie trafiło ogłoszenie o przetargu na wykonanie studium korytarzowego, koncepcji programowej oraz uzyskaniu decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Obwodnica Przemyśla pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, którego część (z autostrady A4) przejmuje droga krajowa nr 77, prowadząc dalej przez Przemyśl na wschód do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Ponadto droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę południową do Przemyśla, a dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski.
Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Przemyśla, a to odciąży miasto z ruchu pojazdów ciężarowych.
W ramach programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:
W ramach rządowego programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.