Rząd chce wprowadzić ograniczenie prędkości dla rowerzystów. To może być martwy przepis
Polskie przepisy dość precyzyjnie określają dozwolone sposoby poruszania się na rowerze w przestrzeni publicznej. W większości sytuacji cykliści są zobowiązani do jazdy drogą dla rowerów (również po pasie rowerowym lub ścieżce rowerowo-pieszej), a gdy tej nie ma - muszą dzielić jezdnię wraz z kierowcami samochodów.
Rowerem po chodniku tylko w kilku sytuacjach
Są jednak trzy wyjątki od tej zasady. W miejscach, w których brakuje infrastruktury rowerowej możemy zjechać na chodnik tylko, gdy:
- opiekujemy się jadącym na rowerze dzieckiem, które ma mniej niż 10 lat,
- nie ma drogi dla rowerów, chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, a na jezdni dozwolony jest ruch szybszy niż 50 km/h (te trzy warunki muszą zostać spełnione),
- przed chodnikiem umieszczono znak "droga dla pieszych" (C16) oraz "tabliczkę nie dotyczy rowerów" (T22),
- panują bardzo złe warunki atmosferyczne - jest ulewa, mgła śnieżyca, wieje porywisty wiatr itd.
W pozostałych przypadkach konieczne jest poruszanie się jezdnią. Oczywiście przepisy te dotyczą wszystkich dorosłych rowerzystów, niezależnie od tego, czy posiadają prawo jazdy (lub inny dokument potwierdzający znajomość przepisów) czy nie. Osoby między 10 a 18 rokiem życia są zobowiązane do posiadania karty rowerowej, a młodsze dzieci nie mogą jeździć o po ścieżce rowerowej i jedni.
Poruszając się po chodniku cykliści muszą jednak pamiętać, że to przestrzeń pieszych - konieczne jest zatem ustępowanie im pierwszeństwa, a także powolna jazda z zachowaniem szczególnej ostrożności. Przepisy nie określały jednak precyzyjnie, co oznacza jechać wolno, choć w jednym z projektów nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym pojawił się zapis mówiący o "jeździe z prędkością pieszego" (ostatecznie nie wszedł w życie).
Będzie ograniczenie prędkości na chodniku
Okazuje się jednak, że wspomniana ustawa zostanie wzbogacona o zapis precyzujący prędkość, jaką rowerzyści będą mogli rozwinąć na chodniku. W kolejnym już projekcie nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym, przygotowywanym tym razem przez resort sprawiedliwości (za wcześniejsze projekty odpowiedzialne było Ministerstwo Infrastruktury) znalazł się przepis pozwalający na jazdę po chodniku z prędkością maksymalną wynoszącą 8 km/h.
Co ciekawe, identyczny zapis znalazł się również w odniesieniu do urządzeń transportu osobistego, które wkrótce mają zostać ujęte w przepisach. Ich użytkownicy też w niektórych sytuacjach będą mogli korzystać z chodnika, ale maksymalna prędkość na nim będzie wynosić 8 km/h. Rząd chciał zapewne ujednolicić nieco przepisy dla rowerzystów i użytkowników m.in. hulajnóg elektrycznych.
Niestety, ich stosowanie może okazać się dość utrudnione. Spora część rowerzystów (a także niektóre hulajnogi elektryczne czy większość pojazdów samobalansujących) nie ma liczników prędkości. Co więcej, przepisy nie nakazują posiadania takiego urządzenia w rowerze, mówiąc jedynie o konieczności posiadania zestawu czterech świateł (dwóch odblaskowych i dwóch świecących światłem stałym lub migającym), sygnału dźwiękowego i przynajmniej jednego sprawnego hamulca.
To będzie martwy przepis?
Jak zatem rowerzyści mają przestrzegać dozwolonej prędkości nie wiedząc, z jaką aktualnie się poruszają? Nie wiadomo. Nie jest też jasne, w jaki sposób policja będzie mierzyć prędkość rowerzystów na chodnikach.
Ciężko uwierzyć, aby funkcjonariusze ustawiali się na nich ze znienawidzonymi przez kierowców "suszarkami" mierząc szybkość jednośladów. Można założyć też, że "na oko" policjanci nie będą w stanie dokonać odpowiednich pomiarów i w konsekwencji wlepić mandatu za nadmierną prędkość.
Oby jednak nowy przepis nie okazał się zupełnie martwy, a policja faktycznie znalazła sposób na karanie tych cyklistów, którzy rażąco naruszają przepisy. Już dziś (gdy w przepisach jest mowa o powolnej jeździe po chodniku) wielu rowerzystów traktuje chodniki, jak tor wyścigowy, a pieszych jako szykany, które można wymijać "na centymetry".
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
-
Jakość w doskonałej cenie. Lexus rozpoczął wyprzedaż swoich modeli. Oferty są rewelacyjne
-
Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie? Uwaga! Kolejność jest kluczowa
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
- Jak uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych? To proste, ale bądź ostrożny
- Dążenie do maksymalnej popularyzacji samochodów EV to na razie jedyny sposób na zmniejszenie szkodliwości transportu dla środowiska
- Triki i podstępy handlarzy samochodów, które wykryjesz samodzielnie. Wystarczą zdjęcia
- Dźwięki ciszy. Po co sztuczne brzmienie silnika w elektrycznym samochodzie? [MOTO 2030]
Forum
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (21)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (19)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (63)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)
- Cały Top Gear online - jest (11)
- Czymu pug 2008 taki drogi? (41)