GDDKiA zrywa umowę na budowę odcinka trasy S7. Wykonawca ma problemy finansowe

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się odstąpić od umowy na budowę odcinka trasy S7 Lubień-Naprawa. Konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING nie prowadziło wymaganych prac.

Wykonawca od dawna miał problemy finansowe i po zakończeniu zimowej przerwy, która trwała do 15 marca 2020 roku, nie wrócił do prac w pełnym zakresie mimo wielu monitów ze strony zleceniodawcy. Tak wynika z informacji opublikowanej przez GDDKiA.

Konsorcjum nie reagowało na próby mobilizacji i od wiosny 2020 r. nie wprowadziło na teren budowy odpowiedniej liczby pracowników oraz sprzętu. Dlatego po wielu próbach uporania się z niekorzystną sytuacją umowa na wykonanie zlokalizowanego w powiecie Suskim województwa małopolskiego odcinka drogi została zerwana.

W opublikowanym 17 lipca 2020 r. komunikacie prasowym GDDKiA informuje, że podwykonawcy firm IDS-BUD i ALTIS-HOLDING zaczęli się do niej zgłaszać bezpośrednio, alarmując, że nie otrzymują należnego wynagrodzenia. Łącznie zadłużenie może sięgać kwoty 23 milionów złotych - mimo spłacenia poprzednich 20 milionów bezpośrednio podwykonawcom przez GDDKiA.

Niektórzy z nich zawiadamiali o problemach z uzyskaniem zapłaty za swoje usługi już w 2019 roku, ale do tej pory urząd odpowiedzialny za nadzór na budową autostrad miał nadzieję na pomyślne rozwiązanie trudnej sytuacji.

Trasa S7 Lubień - NaprawaTrasa S7 Lubień - Naprawa fot. GDDKiA/bbialecka

Próby załatwienia problemu zakończyły się niepowodzeniem

Rządowa agencja zawiadomiła, że przez ten czas podjęła wiele bezskutecznych prób rozwiązania problemu. Zgodnie z klauzulą umowy wielokrotnie wzywała wykonawcę robót do poprawy i wykonania szeregu określonych prac. Termin wypełnienia tych zobowiązań został określony na 10 czerwca 2020 roku.

Niestety do tego dnia nie było widać wymaganych postępów prac, wręcz przeciwnie. Opóźnienia narastały, a nieprawidłowości w rozliczeniach postępowały. W efekcie konsorcjum zostały naliczone kary w wysokości 27 milionów złotych, a to nie koniec roszczeń GDDKiA względem wykonawcy prac.

Budowa odcinka S7 Lubień-Naprawa jest częścią większej inwestycji - budowy drogi ekspresowej na trasie Lubień-Rabka Zdrój. Bez tego odcinka trasa nie zostanie ukończona i oddana do ruchu. Nie wiadomo, kto przejmie realizację inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej kwotą przekraczającą 1,32 miliarda złotych.

Więcej o:
Copyright © Agora SA