Coraz więcej kierowców bez OC. Co im grozi?

Coraz więcej kierowców podróżuje bez OC, czasami nie w pełni zdając sobie sprawę z tego, jak wiele ryzykują. Szacuje się, że to już ponad 100 tysięcy osób. Jednocześnie zwiększa się wykrywalność takich sytuacji.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny - szokujące sprawozdanie 

UFG opublikował sprawozdanie za 2019 rok. Trzy kwestie powinny w nim szczególnie zwracać naszą uwagę:

  1. nawet 100 tysięcy aut w Polsce jeździ bez ważnego OC 
  2. 127 tysięcy kierowców miało nieuzasadnioną przerwę w opłacaniu tego obowiązkowego ubezpieczenia
  3. jednocześnie przychody Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wzrosły za ubiegły rok do 569 milionów złotych, co ma związek z większą wykrywalnością między innymi braku OC 

Zobacz też: Kiedy nie działa ubezpieczenie OC? Nie tylko, gdy kierowca jest pijany. Czasem wystarczy uderzyć w cysternę

Brak OC a kary płacone na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Kierowcy bez OC, którym nie udało się uniknąć sprawiedliwości, poważnie wzbogacili zasoby Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ta instytucja powołana została trzydzieści lat temu po to, aby wypłacać odszkodowania i świadczenia z obowiązkowego OC w sytuacji, gdy sprawca nie został zidentyfikowany lub nie posiadał ubezpieczenia. 

Zwiększenie przychodów UFG jest dowodem na to, że wielu kierowców unika płacenia OC, ale również wykrywalność tego procederu jest coraz większa. Kary nakładane w związku z brakiem ważnego ubezpieczenia złożyły się na niebagatelną sumę 373 milionów złotych. Większa ściągalność kar jest związana ze współpracą Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z policją i Inspekcją Ruchu Drogowego. Jak stwierdził rzecznik prasowy funduszu Damian Ziąber:

Zestawmy ze sobą rzekomą oszczędność na kupnie polisy z perspektywą osobistej odpowiedzialności majątkowej za szkody wyrządzone przez nieubezpieczony pojazd i roszczeniami opiewającymi na dziesiątki czy setki tysięcy złotych

Co grozi za brak OC? Wysokość kar dla posiadaczy samochodów

Jaka jest kara za brak OC? Restrykcje w przypadku jego braku mogą być bardzo dotkliwe. Nieposiadanie ubezpieczenia przez 14 dni i więcej to:

  • możliwość kary wynoszącej 5200 zł dla właścicieli aut osobowych
  • perspektywa kary do 7800 zł w przypadku osób posiadających pojazdy ciężarowe

Co do zasady odsetek kierowców nieposiadających OC nie stawia nas na szarym końcu wśród krajów europejskich, ale raczej gdzieś pośrodku niechlubnej listy. W Polsce największe braki wykupionych polis reprezentują między innymi województwa zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie i lubuskie.

Wbrew pozorom okazuje się też, że brak ważnego ubezpieczenia OC nie jest opłacalnym rozwiązaniem. Warto dodać, że spowodowanie szkód bez ważnej polisy zakończy się nie tylko ściągnięciem kary z danej osoby, którą wini się za kolizję, ale też ukaraniem jej grzywną.

Brak OC - konsekwencje dla motocyklistów

Brak OC jest karany również w przypadku, gdy dopuści się tego motocyklista. Stosuje się jednak znacznie niższe kary - obecnie jest to 870 zł.   

Zobacz też: Wypadek i co dalej? Jak się zachować w razie wypadku lub kolizji

Polisa OC: co z pojazdem, który nie jest aktualnie użytkowany?

Polisa OC bezwzględnie musi być wykupiona. W przypadku pojazdów, które aktualnie nie są w użytkowaniu, również jesteśmy zobowiązani do wykupienia stosownego ubezpieczenia OC. Warto też dodać, że od każdej kary zasądzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny można się odwołać. Mamy na to trzydzieści dni.

Zobacz wideo Jazda na granicy życia i śmierci. Policja publikuje kompilację wyczynów kierowców