Rozpoczęły się prace nad długo wyczekiwaną przez mieszkańców Krakowa Północną Obwodnicę Krakowa (POK). Decyzja o jej wybudowaniu zapadła zaledwie kilka dni temu, bo 9 lipca br. W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Prace rozpoczęli już archeolodzy.
Zgoda na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa dotyczy 7-kilometrowego odcinka od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek.
W ramach inwestycji POK wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa o długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:
Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.
Północna Obwodnica Krakowa GDDKiA
POK w ciągu drogi S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7,). Usprawni ruch pojazdów od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie tranzyt, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową nr 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.