Sprzedaż samochodów w Europie. Vive la France!

Firma analityczna JATO Dynamics podała listę liderów sprzedaży w Europie. Stanowi sporą niespodziankę. W maju 2020 r. na pierwszym miejscu znalazło się Renault Clio, a rynek SUV-ów jest w odwrocie. Francuski przemysł motoryzacyjny wraca do formy.

Drugie i trzecie miejsce podium zajęły odpowiednio: Volkswagen Golf i Peugeot 208. To zaskoczenie, bo wszyscy analitycy przepowiadali wzrost sprzedaży samochodów klasy SUV i crossover, właśnie kosztem klasycznych modeli.

Tymczasem, być może ze względu na kryzys gospodarczy, Europejczycy zdecydowali się kupować nieco tańsze auta. Częściowym wytłumaczeniem konfiguracji na podium jest fakt, że zarówno Golf jak i 208 to rynkowe nowości. Ale Renault Clio jest w sprzedaży od ponad roku - to klasyczny europejski bestseller od wielu lat, ale nie ostatnio.

W Europie rządzi grupa Renault

Jeśli się przyjrzeć pozostałym wynikom sprzedaży staje się jasne, kto w tej chwili pozycję rozdaje karty w Europie - to grupa Renault. Samochody należących do niej marek zajęły miejsca: pierwsze (Renault Clio), czwarte (Dacia Sandero), piąte (Renault Captur) i ósme (Dacia Duster). Tradycyjnie najlepiej sprzedającym się "elektrykiem" jest też Renault Zoe.

Zespołowe drugie miejsce należy się koncernowi VAG. Samochody Volkswagen okupują trzy pozycje z czołowej dziesiątki. To Golf (drugie miejsce), T-Roc (szóste miejsce) i Tiguan (dziesiąta lokata).

Wśród klasycznych hybryd rządzi niepodzielnie Toyota. Auta japońskiej marki zapełniły całe podium: Corolla, C-HR i RAV4. Znakomicie sprzedaje się też Ford Puma (czwarte miejsce), a nowy Ford Kuga jest liderem wśród samochodów hybrydowych typu plug-in.

Samochody DaciaSamochody Dacia fot. Renault

We Francji przemysł motoryzacyjny wraca do formy

Jakie wnioski można wyciągnąć ze statystyk? Francuski przemysł sprawnie wydostaje się z kryzysu. Znakomity majowy wynik grupy Renault to konsekwencja spotkania się popytu na nowe modele z podażą, którą mogą zapewnić fabryki.

Europejska sprzedaż w maju spadła aż o 57 procent w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 roku, ale Francja na tle kontynentu wypada bardzo dobrze. Francuskie stowarzyszenie producentów samochodów poinformowało, że w czerwcu 2020 r. spodziewa się zbliżonej do zeszłorocznej liczby zarejestrowanych nowych samochodów.

Liczba zamówień złożonych przez klientów w tym kraju w poprzednim miesiącu jest rekordowo wysoka. Nie do końca nadążą za nią produkcja, ale w czerwcu osiągnęła już około 60 procent wydajności sprzed kryzysu. W uzyskaniu takich wyników pomagają zachęty podatkowe, które wprowadził francuski rząd. Obejmują głównie rynek aut elektrycznych i hybrydowych.

Na oficjalne wyniki francuskich rejestracji w czerwcu 2020 r. musimy jeszcze zaczekać, ale jeśli spełnią się deklaracje związku producentów, będą wyraźnym sygnałem powrotu europejskiego przemysłu motoryzacyjnego do formy sprzed kryzysu. Jest to również wskazówka dla rządów innych państw.

Liderów sprzedaży nowych samochodów w Europie w maju 2020 roku przedstawiamy poniżej:

  1. Renault Clio - 16 028 szt.
  2. Volkswagen Golf - 13 125 szt.
  3. Peugeot 208 - 10 977 szt.
  4. Dacia Sandero - 10 651 szt.
  5. Renault Captur - 10 047 szt.
  6. Volkswagen T-Roc - 9 727 szt.
  7. Opel Corsa - 9 451 szt.
  8. Dacia Duster - 9 041 szt.
  9. Citroen C3 - 8 712 szt.
  10. Volkswagen Tiguan - 8 689 szt.

Samochody hybrydowe (miękkie i pełne)

  1. Toyota Corolla - 5 185 szt.
  2. Toyota C-HR - 4 831 szt.
  3. Toyota RAV4 - 4 360 szt.
  4. Ford Puma - 3 739 szt.
  5. Toyota Yaris - 3 366 szt.
  6. Fiat 500 - 2 128 szt.
  7. Suzuki Swift - 2 056 szt.
  8. Suzuki Ignis - 1 745 szt.
  9. Volvo XC60 - 1 621 szt.
  10. Hyundai Kona - 1 580 szt.

Samochody hybrydowe plug-in

  1. Ford Kuga - 1 650 szt.
  2. BMW X3 - 1 356 szt.
  3. Volkswagen Passat - 1 139 szt.
  4. BMW X5 - 1 079 szt.
  5. Mitsubishi Outlander - 1 024 szt.
  6. Audi A3 - 1 007 szt.
  7. Volvo V60 - 893 szt.
  8. Kia Niro - 823 szt.
  9. Audi Q5 - 766 szt.
  10. Volvo XC40 - 756 szt.

Samochody elektryczne

  1. Renault Zoe - 3 679 szt.
  2. Volkswagen Golf - 2 474 szt.
  3. Tesla Model 3 - 2 178 szt.
  4. Hyundai Kona - 1 813 szt.
  5. Audi E-Tron - 1 596 szt.
  6. Nissan Leaf - 1 355 szt.
  7. Kia Niro - 1 122 szt.
  8. Peugeot 208 - 1 085 szt.
  9. Volkswagen Up - 932 szt.
  10. BMW i3 - 794 szt.

Dane: JATO Dynamics

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.