Drogą ekspresową S8 możemy już pojechać od Białegostoku, przez Warszawę i Łódź (koło Piotrkowa Trybunalskiego trzeba na chwilę wjechać na A1 i znowu włączyć się w S8 na węźle Łódź Południe), a trasę zakończyć na południu Wrocławia. To jedna z najważniejszych dróg w kraju, która znacznie skróciła czas przejazdu, a także pozwoliła wyprowadzić ruch z miast. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że planuje wydłużyć S8 o kolejne 80 km. Ekspresówka ma połączyć Wrocław z Kłodzkiem. Do granicy z Czechami pozostanie już dosłownie rzut beretem. Planowany przebieg S8 obrazuje poniższa mapa:
Swoje prace kończy Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Oceniała ona zaproponowane rozwiązania, które zostały poddane analizie wielokryterialnej pod względem społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i technicznym. Złożenie wniosków do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowych dla wszystkich trzech odcinków planowane jest w lipcu i na początku sierpnia 2020 r. Planowaną budowę podzielono na trzy odcinki:
GDDKiA twierdzi, że podział 80-kilometrowej drogi na krótsze odcinki sprawi, że przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej.
W czasie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych mają się odbywać konsultacje społeczne. Przypomnijmy, początkowo droga miała zostać rozbudowana do parametrów drogi głównej przyspieszonej (GP) o przekroju 2x2 na odcinkach o największym natężeniu, a na pozostałym odcinku 2+1. Miały powstać skrzyżowania jednopoziomowe z sygnalizacją świetlną, ronda oraz przejścia dla pieszych. Jednak później zdecydowano, że uda się wybudować w tym miejscu drogę ekspresową 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasami awaryjnymi), z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami oraz Miejscami Obsługi Podróżnych.
Kiedy pojedziemy S8 do Kłodzka? Tego jeszcze nie wiemy, ale fakt, że wreszcie zaczyna się coś dziać napawają optymistycznie.