Nowe testy Euro NCAP. Sprawdzą w końcu, jak auto zachowuje się przy zderzeniu z innym

Euro NCAP bardzo poważnie zmienia zasady swoich testów zderzeniowych. Testowane będą nowe systemy, znacznie mocniejsze uderzenia boczne i, co najważniejsze, zderzenia auta z drugim rozpędzonym pojazdem.

Do tej pory organizacja Euro NCAP podczas swoich testów zderzeniowych sprawdzała, jak samochód zachowuje się przy uderzeniu częścią swojego przodu w nieruchomą przeszkodę. To dawało wyłącznie odpowiedź na pytanie, jak dany samochód chroni swoich pasażerów. W żaden sposób nie pozwalało stwierdzić, jakie obrażenia podczas wypadku odnoszą ludzie w drugim aucie. To bardzo ważne pytanie w dobie dużych i masywnych SUV-ów. Wielki SUV może przecież znakomicie chronić swojego kierowcę, ale siać spustoszenie przy wypadku np. w małym hatchbacku segmentu B. Auta pokroju fabii i yarisa wciąż są bardzo popularne.

Dlatego częścią nowych testów Euro NCAP będzie zderzenie przodem z ruchomą platformą w proporcji 50/50. I testowany samochód, i platforma mają poruszać się z prędkością 50 km/h. Ten test pozwoli sprawdzić, jak bezpieczne lub niebezpieczne są większe auta w momencie zderzenia z mniejszym. Eksperci mają przyznawać minusowe punkty m.in. za niezastosowanie miękkich stref zgniotu czy wykorzystanie rozwiązań, które mogą zagrozić pasażerom drugiego pojazdu. Nowe testy Euro NCAP możecie obejrzeć na poniższym filmie:

 

To nie jedyne nowości. Organizacja ma także znacznie dokładniej przyjrzeć się zderzeniom bocznym. Symulacje będą się teraz odbywać przy znacznie większych prędkościach, a jednym z kryteriów oceny będzie sprawdzenie, czy nie dochodzi do kontaktu ciał kierowcy i pasażera, które pod wpływem oddziałującej siły ulegają nagłemu przemieszczeniu. Takie uderzenie może być tragiczne w skutkach.

Przy każdej premierze nowego samochodu zasypujemy was coraz dłuższymi listami pokładowych systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Nie może więc dziwić, że również Euro NCAP zamierza testować kolejne z nich - działanie automatycznego hamowania awaryjnego również przy cofaniu i skręcaniu na skrzyżowaniach oraz system monitorujący poziom koncentracji kierowcy.

Zobacz wideo
Więcej o:
Komentarze (8)
Nowe testy Euro NCAP. Sprawdzą w końcu, jak auto zachowuje się przy zderzeniu z innym
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 10 razy 6

    > Ten test pozwoli sprawdzić, jak bezpieczne lub niebezpieczne są większe aut w momencie zderzenia z mniejszym

    Nie bardzo wiem, czy jest w ogóle co testować. Zależy to w oczywisty sposób od masy obu pojazdów.

    > minusowe punkty m.in. za niezastosowanie miękkich stref zgniotu
    Z perspektywy drugiego pojazdu ważne jest też, czy strefa zgniotu jest długa (lepiej) czy krótka (gorzej), ale od tego tak samo wynikają wyniki przeciążeń w teście z nieruchomą przeszkodą, więc samochody z "twardą" strefą zgniotu już dziś dostają ujemne punkty.

    Najciekawszym efektem będzie pogorszenie wyników aut elektrycznych, które są wciąż zdecydowanie cięższe od spalinowych. Na pewno będzie to pole do popisu dla miłośników teorii spiskowych.

  • Gość: manekin

    Oceniono 13 razy 1

    dobry pomysł, tylko zamiast manekinów proszę wsadzać do aut: kurdupla, dupe, sukinsasina, krzwomodego, broche.... troche sie znajdzie tych społecznych odpadów

  • pm28501

    Oceniono 11 razy 1

    Ważne, żeby w podsumowaniu testu znalazła się informacja za co samochód dostał punktu ujemne. Z punktu widzenia użytkownika takiego samochodu część z tych minusów będzie raczej zaletą.

  • Gość: Qwwert

    Oceniono 5 razy -1

    Powinni dodac test z przesunieciem 30% jak w USA

  • wichura

    Oceniono 8 razy -4

    Szczerze do bólu? Mam gdzieś, co się stanie z pieszym albo ludźmi z drugiego auta. Tj. oczywiście, nie jestem psychopatą, chcącym zabić wszystkich co się nawiną, ale kupuję auto dla siebie a nie łajzy, co mi się akurat napatoczy pod koła.
    Podobnie jak mam gdzieś gwiazdki za "aktywne systemy bezpieczeństwa", czyli te wszystkie lampki, piszczki etc.. Mój "aktywny system bezpieczeństwa" mam zawsze przy sobie, nazywa się mózg.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX