Globalna sprzedaż samochodów o 39 procent w dół. Tak źle nie było nawet w 2008 r.

Takie są wyniki sprzedaży samochodów osobowych na świecie w marcu 2020 r. zgodnie z podsumowaniem analitycznej firmy JATO Dynamics. Łącznie producenci sprzedali 5,55 mln aut, czyli prawie o 40 procent mniej niż w tym samym miesiącu 2019 r.

Przestój światowego przemysłu odcisnął głębokie piętno na motoryzacyjnym rynku nowych samochodów. To największy spadek od 1980 r. Nawet w czasie pamiętnego kryzysu z 2008 r. sprzedaż nie spadła aż tak mocno. Wtedy mieliśmy do czynienia z obniżeniem zainteresowania klientów o 1/4.

Sprzedaż w pierwszym kwartale 2020 r. spadła o 26 procent

Jeśli zaś podsumować cały pierwszy kwartał 2020 r. sprzedaż nowych aut zmniejszyła się o 26 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosła 17,42 mln egzemplarzy. Zdaniem JATO Dynamics powodów takiego stanu rzeczy jest kilka.

Oprócz oczywistej przyczyny - zamrożenia kluczowych gałęzi przemysłu - ważną rolę odegrała również paniczna reakcja konsumentów i niepewna przyszłość ekonomiczna gospodarstw domowych na całym świecie, a także wyników finansowych firm. Wiele zakupów flotowych zostało wstrzymanych, a niektóre przełożone na niekreśloną przyszłość.

Przyczyną tendencji spadkowej nie jest tylko to, że ludzie zostali w domach. Duży wpływ na przemysł motoryzacyjny miała także niepewność przyszłości pod względem finansowych. Takie obawy pojawiły się jeszcze przed wprowadzeniem ograniczeń w swobodzie przemieszczania się.

- powiedział Felipe Munoz, specjalista od analiz globalnych z firmy JATO. Przyczyn panującej sytuacji dopatruje się również w "wojnie" handlowej prowadzonej od pewnego czasu przez producentów, zwolnieniu wzrostu ekonomicznego, a także ostrych normach emisji spalin w Europie.

Dlatego nie dziwi fakt, że w europejski rynek kryzys uderzył najmocniej - na Starym Kontynencie sprzedaż w marcu 2020 r. spadła aż o 52 proc. - najbardziej od 38 lat. Inne regiony również zanotowały dwucyfrowe spadki: Stany Zjednoczone o 38 proc., Chiny i Ameryka Łacińska - o 30 procent.

Szczegółowa analiza sprzedaży nowych aut w kwietniu 2020 r. nie została jeszcze opracowana, ale wszystko wskazuje na to, że wyniki będą podobne, zwłaszcza na kontynencie amerykańskim i w Europie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.