Instrukcja obsługi autostrady. Siedem podstawowych zasad, o których musisz pamiętać

Autostrady to teoretycznie najbezpieczniejsze drogi w Polsce, ale ze względu na rozwijane na nich prędkości błąd kosztuje więcej niż w terenie zabudowanym. Jak jeździć po autostradach? Oto najważniejsze zasady.

Wciąż nie potrafimy jeździć po autostradach. Notorycznie blokujemy lewy pas ruchu, nie zachowujemy bezpiecznych odległości, zatrzymujemy się w dowolnych miejscach, a korki omijamy, jeżdżąc pod prąd, czego dowodzą systematycznie pojawiające się w sieci nagrania. Powodów takiego zachowania jest kilka. Po pierwsze, na kursach przygotowujących do egzaminu na prawo jazdy zdecydowana większość z nas nigdy nie wyjeżdża na autostradę. Po drugie, dopiero od kilku lat sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce zaczyna wyglądać zadowalająco. Po prostu nie mieliśmy gdzie i kiedy nauczyć się jazdy po autostradach. Jak jeździć po autostradzie? Oto najważniejsze zasady. Część z nich nie jest wymagana prawem, ale warto je stosować, by upłynnić ruch.

1. Nie za wolno, nie za szybko

Na autostradach wolno nie zawsze znaczy bezpiecznie. Wręcz przeciwnie. Włączając się do ruchu, przyspieszaj dynamicznie, tak by nie zmuszać innych kierowców do hamowania. Pamiętaj też o kierowcach, którzy znajdują się na pasie rozbiegowym - jeśli to możliwe, zjedź na lewy pas, by umożliwić im włączenie się do ruchu. Po ominięciu rozbiegówki, powróć na prawy pas. Limit prędkości na polskich autostradach wynosi 140 km/h (dla samochodów osobowych), ale pamiętaj, że prędkość trzeba dostosowywać do panujących warunków. Deszcz, śnieg czy mgła zawsze powinny zwiększać twoją czujność i prowokować do zmniejszenia prędkości.

Zobacz wideo SUV-em jechał 230 km/h. Złapała go Grupa SPEED. Kara? Najwyższa możliwa

2. Zatankuj na zapas

Prędkości autostradowe to większe niż zwykle zużycie paliwa, o czym warto pamiętać przed podróżą. Na niedawno oddanych do użytku odcinkach autostrad nie ma jeszcze stacji benzynowych. Zresztą nawet na starszych autostradach stacje dzieli od siebie zwykle kilkadziesiąt kilometrów. Dlatego nie zwlekaj z tankowaniem do ostatniej chwili i tankuj "pod korek".

3. Nie blokuj lewego pasa

Najmocniejszym dowodem na to, że Polacy nie potrafią jeszcze korzystać z autostrad, jest notoryczne blokowanie lewego pasa. To nie tylko irytujące, ale też niebezpieczne, bo kierowca, chcąc zmusić blokującego lewy pas do jego zmiany, najczęściej nie utrzymuje bezpiecznej odległości. W takiej sytuacji nietrudno o wypadek. Pamiętaj: lewy pas autostrady służy wyłącznie do wyprzedzania.

4. Zachowaj odstęp i nie hamuj bez powodu

Jazda "na zderzaku" to główna przyczyna wypadków na drogach szybkiego ruchu w Polsce. Źle oceniamy i nasz refleks, i możliwości naszego samochodu. Tymczasem realna długość hamowania z prędkości 140 km/h przekracza 100 m. Składają się na to czas reakcji (przy tej prędkości w sekundę pokonujemy prawie 40 m) i wytracanie prędkości, a ta zależy od stanu hamulców i opon.

Jadąc autostradą, nie hamuj bez powodu. Czerwone światła stopu powodują u innych kierowców bezwarunkowy odruch wciskania hamulca nawet wtedy, gdy jest to niepotrzebne. A to spowalnia ruch. Tymczasem w wielu przypadkach zwykłe odpuszczenie gazu wystarczy - przy prędkościach autostradowych silne opory powietrza bardzo szybko redukują prędkość bez udziału hamulców. Jeśli zbliżasz się do zatoru, który wymusi na tobie zatrzymanie się, włącz światła awaryjne, by ostrzec jadących za tobą kierowców (będą wiedzieli, że muszą wyhamować do zatrzymania). Kiedy za tobą zatrzyma się już inny samochód, wyłącz światła awaryjne.

5. Rób przerwy

Tachograf to obowiązkowe wyposażenie ciężarówek, eliminujące z dróg przepracowanych kierowców. Urządzenie wymusza przerwy. Czas pracy określany jest prawem. Nie jest to przypadek. Wiele badań dowiodło, że zmęczenie powoduje takie same skutki uboczne jak spożycie alkoholu: wydłuża czas reakcji, utrudnia realną ocenę sytuacji. Dlatego tak ważne jest, by każdy kierowca robił regularne przerwy podczas podróży. Nawet kilkuminutowa gimnastyka potrafi rozbudzić. Jeśli jednak podróż trwa naprawdę długo, nie można unikać snu.

6. Odpowiednio wcześnie przygotuj się do zjazdu z autostrady

Po długotrwałej podróży autostradą nie potrafimy realnie ocenić prędkości, z jaką się poruszamy - wydaje nam się, że jedziemy wolniej niż w rzeczywistości. Dlatego bardzo ważne jest, by np. zjazdy z drogi planować z dużym wyprzedzeniem i dostosować prędkość do jazdy "po ślimaku". Bariery energochłonne pełne są śladów kierowców, którzy pokonywali zakręt ze zbyt dużą prędkością.

7. Korytarz życia

Jeśli stoisz w korku, pamiętaj o tzw. korytarzu życia. Kierowcy stojący na lewym pasie zjeżdżają w lewo, możliwie jak najbliżej bariery, a kierowcy z prawego pasa - na prawo. Pośrodku tworzy się wolna przestrzeń, z której korzystają sanitariusze. Pamiętaj, że w skrajnych sytuacjach nawet minuta może decydować o życiu lub śmierci.

Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo'Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo' GDDKiA

Przepisy i opłaty obowiązujące na autostradach

  • Polskie prawo zabrania holowania, zatrzymywania się i postoju (z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych), zawracania i cofania na autostradach.
  • Jeśli jedziesz samochodem ciężarowym o masie poniżej 3,5 t, limit prędkości wynosi 100 km/h. Jeśli samochodem osobowym z przyczepą - 80 km/h. Jeśli samochodem osobowym - 140 km/h.
  • Aktualne wysokości opłat za konkretne odcinki autostrad znajdują się na stronie GDDKiA.

Co robić w razie awarii na autostradzie?

  1. Zjedź na pobocze, włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową.
  2. Trójkąt ostrzegawczy ustaw minimum 100 m za swoim samochodem. Przepisy nakazują właśnie taką odległość, ale dla własnego bezpieczeństwa warto tę odległość zwiększyć do około 150 m.
  3. Udaj się za bariery energochłonne - nie zostawaj w samochodzie.
  4. Jeśli w twojej okolicy znajduje się telefon alarmowy, skorzystaj z niego, informując służby o awarii. Dyspozytor automatycznie otrzyma informację o twojej lokalizacji.
  5. Jeśli w twoim pobliżu nie ma telefonu alarmowego, skorzystaj ze swojej komórki. Jaki numer wybrać? Odcinki zarządzane przez GDDKiA mają wspólny numer - 19111. Operator autostrady z Konina do Nowego Tomyśla i dalej do Świecka jest dostępny pod numerem 618 381 112 (podróżni mają do dyspozycji czynną przez całą dobę infolinię pod numerem 800 022 242). Jeśli awaria miała miejsce na A4 z Krakowa do Katowic, dzwoń na 32 76 27 333. Za A1 z Torunia do Gdańska odpowiedzialne są służby dostępne pod numerem 58 530 66 66. Z pozycji GPS w telefonie lub z oznaczenia na słupku pikietażowym (biało-czerwone słupki stojące przy poboczu) odczytasz swoją lokalizację.
  6. Z powrotem do samochodu poczekaj do czasu przyjazdu służb. Zwykle zajmuje im to od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
  7. To nie koniec. Czeka cię jeszcze wezwanie mechanika lub odholowanie samochodu do najbliższego warsztatu. Numery do holowników operujących na danym odcinku są dostępne w centrach alarmowych.
Więcej o:
Komentarze (158)
Instrukcja obsługi autostrady. Siedem podstawowych zasad, o których musisz pamiętać
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • sono_andrzej

    Oceniono 73 razy 45

    Plagą polskich autostrad są debile mknący po lewym pasie 160-180 km/h mrugający kierunkiem lub długimi i nie liczący się z nikim.

  • myslacyszaryczlowiek1

    Oceniono 57 razy 43

    8. Nie mrugaj swiatlami gdy jedziesz szybko, czesto przekraczając przepisowe 140, to jest objaw agresji, to ty masz się dostosować do innych użytkowników drogi, zwlaszcza ze jadą zgodnie z przepisami, a nie że inni mają się dostosowywać do ciebie. To jest objaw arogancji i buty i wyzwala chęć złośliwego zachowania.
    10. Osobliwością w polskim ruchu drogowym na tle Europy jest skłonność do pouczeń. Polacy są urodzonymi nauczycielami, o tym już pisał Zasada.. Pamiętaj jesli ktoś nietypowo jedzie to ma jakis powód, np malo powietrza w jednym kole i trzeba do zjazdu jakoś dociagnac i itp sytuacje, Agresję złość, frustrację zostaw w domu,bądź ponad to, i droga nie jest miejscem do udawadniania kto ma rację, zwlaszcza że wszystkiego nie wiesz o innym użytkowniku drogi. Nikt nie jest doskonaly, a czesto to się przebija zwlaszcza na forum gazety, tobie tez się zdarzają błędy i tez nie raz ktoś ci tylek uratował

  • juz_cichutko

    Oceniono 47 razy 33

    Dodałbym "dojeżdżaj do końca pasa rozbiegowego“. Na autostradzie jestem codziennie, i to jest jakaś plaga, ledwo z zakrętu wyjadą, a już zjeżdżają na pas ruchu.

  • rash2ed

    Oceniono 31 razy 27

    "Lewy pas służy do wyprzedzania". Tak samo środkowy. Jazda środkowym pasem jezdni jest plagą na Śląsku i Zagłębiu - A4, A1, S86, DK86, DTŚ. Środkiem drogi, przy pustym prawym pasie stosuje większość kierowców.Tymczasem ogranicza to możliwość wyprzedzania i wydaje mi się, że jest jeszcze bardziej niebezpieczne niż jazda lewym pasem na dwupasmówce. Szczególnie, gdy podróżujący środkiem drogi rozwija swój wehikuł do 80 km/h przy legalnych 100/120/140 km/h, a realnych dużo wyższych prędkościach.

  • xyphaxer

    Oceniono 19 razy 17

    Jeśli jest tu jakiś kierowca Tira, to niech mi powie dlaczego żaden z Was nie odpusci tempomatu kiedy jest wyprzedzany przez innego Tira. Przez takie zachowanoe Wasze wyprzedzanie trwa dlugie minuty.

  • Gość: Każmirz

    Oceniono 18 razy 12

    Dodatkowe porady dla wschodniej Wolski:
    8. Jak wszyscy jadą z przeciwka, to znaczy, że wjechałeś pod prąd. Natychmiast zawróć!
    9. Jak przejechałeś zjazd jeden z drugim, to nie "cafaj" tylko jedź dalij to następnego zjazdu.

  • sztucznypolak

    Oceniono 27 razy 11

    Rady nie do konca precyzyjne.
    "Lewy pas autostrady służy wyłącznie do wyprzedzania.".
    Nie. Wszystko zalezy od natezenia ruchu.
    "Pamiętaj też o kierowcach, którzy znajdują się na pasie rozbiegowym - jeśli to możliwe, zjedź na lewy pas, by umożliwić im włączenie się do ruchu"
    Zjedzm ale tylko wtedy jesli nie przeszkodzisz jadacym lewym pasem. Nietsety, czesto taka uprzejmosc zmusza innych do hamowania.
    Dodam jeszcze, ze wielu kierowcow nie umie wjechac na autostrade. Przede wszystkim powinni dostosowac predkosc do poruszajacych sie po autostradzie, a jesli nie ma miejsca na wjazd, to jechac pasem awaryjnym. Nigdy nie zatrzymywac sie na koncu pasa wjazdowego!

  • krakman81

    Oceniono 17 razy 11

    Przy włączaniu się do ruchu na zatłoczonych autostradach, jak np. obwodnica Krakowa najniebezpieczniejsze są długie "pociągi" TIR'ów, gdzie kierowcy nie zachowują bezpiecznej odległości pomiędzy ciężarówkami i nie myślą o tym, żeby wpuścić włączającego się do ruchu. Na tej drodze widziałem "pociągi" i po 10 ciężarówek.

    Mam mocny samochód, więc mogę nawet taki pociąg przeczekać wolną jazdą, i następnie wjechać za ostatnim w kilka sekund rozwijając prędkość autostradową. Widziałem jednak kiedyś babkę w czymś w rodzaju Seicento, która przejechała całą zamalowaną wysepkę, zanim jedna z ciężarówek zrobiła jej łaskawie miejsce. Szczęście, że w tamtym miejscu była wysepka a nie zanikający pas.

  • atmt

    Oceniono 14 razy 8

    Przy zmianie pasa nie włączaj kierunkowskazu jeśli widzisz, że ktoś zaraz cię tym pasem wyminie. Poczekaj i dopiero zasygnalizuj. Nadjeżdżający kierowca nie wie czy go widzisz czy zaraz zajedziesz mu drogę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX