Liczenie rozpoczęło się w 1997 r. wraz z premierą Toyoty Prius pierwszej generacji. Sprzedaż pierwszych 5 milionów samochodów hybrydowych marek Toyota i Lexus trwała do 2013 r. Pierwszym hybrydowym modelem Lexusa (również należącego do Toyoty) był RX 400h, zaprezentowany w 2005 r.
Teraz przyszła pora na kolejny kamień milowy w historii motoryzacji. Japoński koncern jest światowym liderem w produkcji samochodów z napędem hybrydowym. Toyota specjalizuje się przede wszystkim w samochodach z napędem niewymagającym zewnętrznego źródła prądu, ale wytwarza również hybrydy typu plug-in - z możliwością ładowania "z gniazdka". Takim autem jest Prius Plug-in Hybrid, a niebawem do sprzedaży trafi również kompaktowy SUV Toyota RAV4 w takiej wersji.
Na całym świecie producent oferuje aż 44 modele z napędem hybrydowym. W Polsce niemal wszystkie oferowane samochody Toyoty są dostępne również w wersjach z napędem hybrydowym. Większość z nich została wyposażona w już czwartą generację tej technologii.
Japońska firma w przeszłości już dwukrotnie (w 2015 r. i 2019 r.) udostępniła tysiące opatentowanych rozwiązań również swoim konkurentom, aby dzięki temu przyspieszyć rozwój tego segmentu rynku samochodowego.
Producent ocenia, że dzięki temu zapobiegł emisji aż 120 mln ton CO2, jeśli ją porównać do emisji aut z tradycyjnymi silnikami benzynowymi. Nie wiadomo jednak jak zostały wykonane te obliczenia.
Liczna gama samochodów hybrydowych, które mają wyjątkowo duży udział w całkowitej sprzedaży, ułatwia Toyocie osiągnięcie wymaganego w Europie średniego poziomu emisji spalin. W latach 2020-2021 wynosi on 95 g/km. Kraje Unii Europejskiej są pod tym względem najbardziej restrykcyjnymi rynkami świata.