Tunel pod górą Luboń Mały to jedna z najważniejszych inwestycji na drodze ekspresowej S7 w Małopolsce. To kluczowy odcinek Zakopianki. Drogowcy prawą nitkę tunelu przebili w październiku 2019 r. Teraz poinformowano, że 27 kwietnia 2020 r. udało się przebić także lewą nitkę. Wykorzystano metodę tzw. mikrostrzałów. W sumie do wydrążenia tunelu zużyto około 180 ton materiałów wybuchowych, a jego budowa pochłonęło prawie miliard złotych.
W skrócie mówimy o jednym tunelu na Zakopiance, ale tak naprawdę na inwestycję składają się dwa - każda nitka ma swój własny. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 m, jednak do wydrążenia jest ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Prace w górze rozpoczęły się w marcu 2017 r., a teraz drogowcy osiągnęli jeden z najważniejszych kamieni milowych budowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że pod górą Luboń Mały ekspresówką S7 pojedziemy już w przyszłym roku. - Liczę, że wszyscy zaangażowani w tę inwestycję staną na wysokości zadania i już w 2021 r. kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu pod górą Luboń Mały - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. GDDKiA.
Teraz będą trwały tam prace wykończeniowe, ale najtrudniejszy etap jest już za nami. Postępy prac na S7 na południu Polski oraz na Zakopiance możecie zobaczyć na poniższej mapie:
Zakopianka to popularna nazwa trasy z Krakowa do Zakopanego, która ma około 102 km i leży na drogach krajowych nr 7 i 47. Z czym kojarzy się wszystkim Zakopianka? Przede wszystkim z uciążliwymi korkami - przedostanie się z Krakowa w góry to często droga przez mękę. Zwłaszcza w wakacje i ferie, kiedy turyści tłumnie odwiedzają Tatry i Podhale. Właśnie dlatego rozbudowa trasy interesuje większość kierowców w kraju i jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Nie tylko w Małopolsce.
Plan zakłada, że od obwodnicy Krakowa w kierunku Zakopanego będziemy mogli pojechać na południe drogą ekspresową S7. Jeszcze parę lat temu wydawało się to odległą przyszłością (wielu kierowców w ogóle wątpiło, że ekspresówka S7 na zakopiance powstanie z powodu kolejnych opóźnień), ale trasa S7 w końcu nabiera realnych kształtów. Nowa zakopianka ma już kilka fragmentów, na których można wygodnie jechać dwoma pasami, a oddanie kolejnych to kwestia czasu. Sporo z zaznaczonych na czerwono fragmentów S7, w tym tunel, zostanie oddanych już w przyszłym roku.