Podpisano umowę na przebudowę i dostosowanie 12 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Jest to odcinek, który zaczyna się od granicy państwa, a kończy 2 km za węzłem Żary Zachód.
Zwycięzca przetargu, firma PORR S.A., w ramach zamówienia ma za zadanie zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 od granicy (wraz z węzłem Olszyna) do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód) do parametrów drogi klasy A (autostrady).
Zależy nam, aby sprawnie spinać ciągi komunikacyjne w całym kraju. Przykładem takich działań jest właśnie podpisana dziś umowa. Wspólnie z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby współpraca układała się jak najlepiej, a prowadzone roboty budowlane były jak najmniej uciążliwe dla kierowców
- powiedział p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.
Czas przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 36 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 15 grudnia do 15 marca. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie 70 kilometrów drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice) do standardów autostradowych.
Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.