Rewolucję w segmencie C w koncernie Volkswagen rozpoczął oczywiście Golf nr 8 w zeszłym roku. Ósemka, choć zaproponowała sporo nowości, to powstała w oparciu o tę samą, lekko zmodyfikowaną płytę MQB. Nie inaczej jest w przypadku nowego A3. Wersja Limousine (sedan) w porównaniu z poprzednikiem jest dłuższa o 4 cm (równe 4,5 m długości). Szerokość auta wzrosła o 2 cm, do 1,82 m, a jego wysokość o 1 cm, do 1,43 m. Wpłynęło to na zwiększenie przestrzeni nad głową – o dobre 2 cm z przodu, gdzie równocześnie pozycja fotela kierowcy jest niższa – oraz po bokach. Pojemność bagażnika – 425 l. – jest dokładnie taka sama jak w modelu poprzednim. Rozstaw osi pozostał bez zmian.
W przeciwieństwie do bratnich modeli spod skrzydeł koncernu VAG, Golfa, Octavii oraz Leona, oferta silnikowa nowego Audi A3 jest dość skromna i tak naprawdę znajdziemy w niej trzy pozycje. Z czasem lista silników będzie aktualizowana. Pojawią się na niej mocniejsze, sportowe propozycje oraz oszczędne hybrydy. Oto aktualnie dostępne Audi A3 Limousine. podajemy również wyjściowe ceny każdej wersji.
Od niedawna Mercedes w segmencie kompakt oferuje Klasę A sedan. Sprawdźmy, ile kosztują porównywalne do A3 wersje silnikowe. Klasa A 180 (1.3 136 KM) kosztuje wyjściowo 113 500 zł, mocniejsza odmiana 200 (1.3 163 KM) - 127 400 zł. Wysokoprężne A 200 d (2.0 150 KM) wyceniono na 144 000 zł.
Z kolei polski cennik BMW serii 2 Gran Coupe 18i (1.5 136 KM) otwiera 121 900 zł. Silniki Diesla trudno porównać do A3, bo wyraźnie różnią się mocą. Wersja 16 d (1.5 116 KM) kosztuje 135 500 zł, a 20 d (2.0 190 KM) - 157 600 zł.
Nowoczesne wnętrze w przeciwieństwie do Golfa wyposażono w kilka fizycznych przełączników, a za to zawsze dajemy plusa, bo nie ma nic wygodniejszego w obsłudze auta niż klasyczne przyciski. Projekt wnętrza również nie kopiuje reszty rodzeństwa i nawiązuje raczej do nowego Q3, choć nie zabrakło kilku stylistycznych nowości. Jak na Audi przystało mamy tu dwa duże ekrany - wirtualne zegary przed oczami kierowcy (w wersji plus 12,3 cala) oraz wkomponowany w konsolę centralną dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala. A3 dostało także wyświetlacz head-up. System multimedialny to MMI trzeciej generacji z uproszczoną obsługą, łącznością z internetem i masą zaawansowanych funkcji.
A jeżeli nie spodoba wam się pokładowy system nowego A3, to zawsze możecie na ekran przerzucić swój telefon - Audi obsługuje Apple CarPlay i Android Auto. Smartfona naładujemy indukcyjnie.
Audi obiecuje wykonanie godne klasy premium i długą listę opcji do zaznaczenia w konfiguratorze. To w końcu kompakt klasy premium, a auta tego typu przyzwyczaiły nas już, że z odpowiednio grubym portfelem można je wyposażyć w rzeczy kojarzone raczej z większymi samochodami.
Imponować ma wyposażenie, imponować ma także lista pokładowych systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia kierowcy. Co znajdziemy w nowym A3? Wymieniamy najciekawsze rozwiązania: