Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że w pierwszym kwartale tego roku średnia cena nowego auta wynosiła 119 362 złotych. Jeżeli macie wrażenie, że samochody drożeją w zastraszającym tempie, to macie rację. W porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku odnotowaliśmy wzrost o 11,01 proc. Jeszcze więcej Polacy płacili, jeśli spojrzymy na sam marzec 2020 r. - średnia cena nowego samochodu to 124 tysiące złotych. Absolutny rekord w historii i aż o 12 tysięcy więcej niż rok temu (wzrost o 11,28 proc.). Co ciekawe, ceny rosną przede wszystkim w tzw. markach popularnych. W 2020 r. producenci klasy premium zanotowali znacznie mniejszy wzrost niż cały rynek (231 992 zł, +3,3 proc.).
To smart zanotował najwyższy wzrost średniej ceny sprzedawanego samochodu. 81,1 proc. na plusie robi wrażenie, ale niekoniecznie świadczy o ogromnym sukcesie marki. Z oferty po prostu wypadły auta z silnikami spalinowymi i zostały znacznie droższe elektryki. Duży wzrost widzimy także przy DS-ie (marka premium koncernu PSA, właściciel m.in. Peugeota, Citroena i Opla). Tutaj wyjaśnieniem jest wprowadzenie do sprzedaży zupełnie nowych i droższych modeli. Zwłaszcza SUV DS 7 Crossback pozwolił Francuzom zagospodarować kieszenie bogatych Polaków. Do tej pory DS oferował znacznie tańsze auta. Oprócz niego w sprzedaży pojawił się także DS 3 Crossback, którego jedna z wersji jest czysto elektryczna.
Kto jeszcze oprócz Smarta i DS-a notuje wzrost średniej ceny w 2020 r.? Oto pierwsza dziesiątka:
- Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym te samochody zasilają obecnie rynek wtórny - czytamy w raporcie IBRM SAMAR. Nie powinniśmy jednak wszystkich wrzucać do jednego worka. U niektórych producentów na obniżenie ceny ma wpływ coraz większa popularność niedawno wprowadzonych do sprzedaży mniejszych, a więc tańszych modeli. Przykłady? Lexus z crossoverem UX, Volvo, które notuje coraz większą sprzedaż swojego najmniejszego SUV-a XC40 oraz wypuszczający na rynek całą rodzinę Klasy A Mercedes.