Jak donosi ACEA, popyt na samochody osobowe w UE spadł w zeszłym miesiącu o ponad połowę, w porównaniu do marca 2019 r. liczba rejestracji zmniejszyła się z 1 264 569 do 567 308.
Na początek przyjrzyjmy się danym dotyczącym rejestracji nowych samochodów dokonywanych w poszczególnych krajach europejskich.
Największy spadek zanotował rynek włoski, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 85,4 proc. do 28 326 zarejestrowanych nowych samochodów. W marcu 2019 r. Włosi zarejestrowali 194 302 samochody.
Podobnie popyt w tym samym okresie spadł we Francji (-72,2 proc.) i Hiszpanii (-69,3 proc.). Niemcy zanotowały mniej ekstremalny spadek niż inne kluczowe rynki, ale rejestracje spadły tam o 37,7 proc. Przy czym warto zaznaczyć, że i tak na terenie Niemiec w marcu 2020 r. zarejestrowano 215 119 samochodów.
Dla porównania w rekordowym pod względem rejestracji w Polsce roku 2019, w naszym kraju w sumie przez 12 miesięcy zarejestrowano 625 470 samochodów.
W marcu 2020 r. Polska znalazła się na piątym miejscu pod względem rejestracji nowych samochodów biorąc pod uwagę obszar UE 27 + UK i kraje EFTA. Jest to efekt załamania na rynkach włoskim i belgijskim (-47,5 proc), które w zeszłym miesiącu wyprzedziliśmy. W marcu 2019 r. zajmowaliśmy miejsce siódme.
Biorąc pod uwagę obszar UE 27 + UK i kraje EFTA, na zielono, ze wzrostem o 0,4 proc. świeci się Islandia. Okazuje się, że w marcu tego roku Islandczycy zarejestrowali o cztery samochody więcej niż w marcu zeszłego roku. W sumie 1078 aut.
Ciekawie wyglądają też dane kwartalne. Choć wszystkie kraje notują spadki popytu, Litwa jako jedyna zanotowała wzrost (o 5,2 proc.) rejestracji samochodów w okresie styczeń-marzec 2020 r. w odniesieniu do tego samego okresu 2019 r.
W liczbach nie wygląda to spektakularnie ponieważ w porównaniu do pierwszego kwartału zeszłego roku, w pierwszym kwartale br. Litwini zarejestrowali o 528 samochodów więcej.
Przyglądając się tabelom ACEA, ciekawe dane widać w kontekście wyników rejestracji pojazdów na terenie UE 27 + UK i krajów EFTA ale w rozbiciu na poszczególne marki. O ile w porównaniu liczby rejestracji za marzec w ujęciu rok do roku wszyscy producenci notują spadki, o tyle w ujęciu kwartalnym są niespodzianki.
Spektakularny wzrost rejestracji w pierwszym kwartale 2020 r. w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. (i to mimo spadku rejestracji o 13 proc. w marcu) zanotowało Porsche. Od stycznia do marca 2020 r. zostało zarejestrowanych 16 107 nowych samochodów tej marki, co oznacza wzrost rejestracji względem analogicznego okresu w roku ubiegłym aż o 25,8 proc.
Oprócz Porsche podobny wzrost w tym okresie zanotowała marka DS ( +25,4 proc., co przełożyło się na 13 081 rejestracji). Poza tym wzrost do 13 348 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 1,6 proc. zanotowała marka Lexus.
1. Zjednoczone Królestwo - 254 684
2. Niemcy - 215 119
3. Francja - 62 668
4. Hiszpania - 37 644
5. Polska - 29 657
6. Holandia - 29 496
7. Belgia - 28 801
8. Włochy - 28 326
9. Szwecja - 27 649
10. Szwajcaria - 17 556
1. Zjednoczone Królestwo - 458 054
2. Niemcy - 345 523
3. Francja - 225 818
4. Włochy - 194 302
5. Hiszpania - 122 659
6. Belgia - 54 872
7. Polska - 50 118
8. Holandia - 38 507
9. Austria - 31 958
10. Szwecja - 30 256
1. Niemcy - 701 362
2. Zjednoczone Królestwo - 483 557
3. Francja - 364 679
4. Włochy - 347 193
5. Hiszpania - 218 705
6. Belgia - 127 416
7. Polska - 107 636
8. Holandia - 103 203
9. Szwecja - 66 141
10. Szwajcaria - 55 452
1. Niemcy - 880 092
2. Zjednoczone Królestwo - 701 036
3. Francja - 553 355
4. Włochy - 538 067
5. Hiszpania - 316 890
6. Belgia - 155 865
7. Polska - 139 809
8. Holandia - 115 451
9. Austria - 80 855
10. Szwecja - 73 880
Źródło: dane ACEA