"Rz": Uber i Bolt na razie jednak bez licencji. Do końca września kierowcy mają spokój

Kierowcy Ubera i Bolta przez najbliższe kilka miesięcy mogą być spokojni. Do 1 kwietnia mieli obowiązek dostosowania się do nowych przepisów, które wprowadzają wyrobienia odpowiedniej licencji. Jak informuje "Rz", obowiązek ten zawieszono do września.
Zobacz wideo KIA Ceed - wzór kompaktowego auta? [TEST]

Rząd kilka miesięcy temu postanowił zakończyć trwającą od lat wojnę między taksówkarzami, a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. Wprowadzona została ustawa, która co prawda otwiera szerzej drzwi dla chętnych wykonywać ten zawód, ale i nakłada pewne obowiązki.

Kłopotliwe przepisy dla Ubera i Bolta

W myśl nowego prawa kierowcy chcący wykonywać przewozy osób muszą uzyskać licencję taksówkarską. W zamian nie muszą już znać topografii miasta i posiadać taksometru oraz kasy fiskalnej, a elementy te zastąpić mogą aplikacją na telefon.

Ustawa zwana potocznie "Lex Uber" obowiązuje formalnie od 1 stycznia 2020, jednak przewozy wciąż odbywały się na starych zasadach. Wszystko przez okres przejściowy, który obowiązywał do 31 marca. Od pierwszego dnia kwietnia licencja teoretycznie miała być wymagana, jednak wciąż w sprawie było więcej pytań niż odpowiedzi. 

Wszystko dlatego, że jazda z licencją, ale bez taksometru od 1 kwietnia jest w świetle prawa nielegalna. Wciąż bowiem nie prowadzono rozporządzenia wykonawczego pozwalającego traktować aplikacje jako legalne narzędzie rozliczania się klienta z kierowcą. Choć konieczność posiadania licencji weszła w życie ponad tydzień temu, rząd zwleka z wydaniem takiego rozporządzenia.

Okres przejściowy wydłużony o pół roku

Teraz - jak donosi "Rzeczpospolita" - termin końcowy na dostosowanie się kierowców do nowych przepisów został jednak przesunięty. Rządzący postanowili dać kierowcom jeszcze pół roku w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, bo cała branża jest od kilku tygodni w poważnych tarapatach. W związku z sytuacją w Polsce - od kilku tygodni zarówno kierowcy taksówek, jak i kierowcy korzystający z aplikacji Ubera czy Bolta są na sporym minusie. Popyt na przewozy spadł bowiem aż o 80 proc. 

Przesunięcie terminu rozpoczęcia egzekwowania przepisów oznacza, że do końca września kierujący będą mogli jeździć bez licencji, a pośrednicy, jak Uber i Bolt wciąż zlecać przejazdy nielicencjonowanym kierowcom. W praktyce więc - ku rozczarowaniu taksówkarzy - przez najbliższe 6 miesięcy nic się nie zmieni.

Od 1 października wszyscy kierowcy realizujący kursy zarobkowo będą musieli posiadać licencje taksówkarskie. Za ich brak rząd przewiduje dotkliwe kary zarówno dla samych kierowców, jak i pośredników przekazujących zlecenia.

Więcej o:
Komentarze (10)
"Rz": Uber i Bolt na razie jednak bez licencji. Do końca września kierowcy mają spokój
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: swan

    Oceniono 3 razy 3

    branża jest w kłopocie i dlatego pozwolili na trwanie nielegalnych przewozów? Taksiarze was kaczyści za taką troskę pokochają... To się przełoży na wynik wyborczy bo przecież taksiarze to z reguły też i wyborcy a nie Ukraińcy bez prawa głosu...

  • Gość: Oszukany

    Oceniono 5 razy 3

    Tarcza dla uberobolciarzy i kop w tylek dla polskich legalnych maiych przedsiębiorców od ponoć wrazliwych na los polskich firm rządzących. Kolejni oszusci. Nieszczesliwa ta nasza ojczyzna i tubyly tu zamieszkujący.

  • Gość: Taxi

    Oceniono 3 razy 3

    Dziadowski rząd

  • Gość: Mega taxi Kraków

    Oceniono 4 razy 2

    Szczyt chamstwa. PiS to oszuści

  • Gość: Papcio

    Oceniono 1 raz 1

    Od 01.01.20 wszyscy kierowcy maja obowiązek posiadać taksometr i kasę fiskalną i nie ma tu wyjątków a od 01.04.20 ( a teraz od października) maja czas pośrednicy !!!!!!! Czyli jak jedzie nielegalnie tak dalej to robią.

  • Gość: Zrozpaczony

    0

    Jeżdżę na taxi ruch spadł o 90%.Musialem zdać egzamin,kupić kasę,taksometr,zrobić legalizację,koszty to 5000zl na dzień dobry.Place 1340zl zusu,place podatki.Za 2,3 miesiące będę musiał zamknąć działalność a rząd PiSu w ,,ramach tarczy antykryzysowej,, wspiera nie mnie i innych polskich przedsiębiorców tylko gigantyczny amerykański koncern i chłopców z Ukrainy którzy kupili prawo jazdy na Ukrainie i rozbijają się po Polsce,skandal naprawdę co ten Kaczyński ma w głowie? Ludzie masowo tracą pracę,zamykane są polskie DG,niedługo nie będzie pracy dla co trzeciego Polaka a dla obywateli Ukrainy pracujących na czarno,na smieciowkach,bez podatku i dla amerykańskich Żydów już tak? Kaczyński Precz!!!!!!!

  • Gość: Mariusz Mmizera

    0

    Mam 50 lat więc, czy mnie było stać, czy nie, wielokrotnie korzystałem z taksówek. Najbardziej z tych wycieczek zapamiętałem kradzież rękawiczek (Koszalin), parasola (Zamość), niezaplanowane wycieczki (Łódź, Warszawa, Poznań, Bydgoszcz, Toruń, i malutki Włocławek - do taryfy nigdy nie wsiada się po pijaku), wykład o cywilizacji śmierci (Poznań), nie mam drobnych, żeby Panu wydać i sto innych dupereli. Byli też uczciwi taksówkarze, ale na opinię zapracowali głównie ci, których to środowisko nie wyeliminowało. Wcale mi tych drobnych oszustów nie żal, bo na większy numer są zbyt tępi.

  • Gość: Proste,prawda?

    Oceniono 5 razy -5

    Żeby być kierowcą autobusu nie potrzeba żadnych licencji. Tylko prawo jazdy. Żeby przewieźć 4 osoby taxi potrzeba LICENCJI. Żadnej logiki tu nie ma, zwyczajna ochrona przed konkurencją

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX