Kryzys uderzył z pełną mocą w marcu 2020 r. W najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że zarejestrowano w Polsce wtedy dokładnie 29 657 nowych samochodów. To o 8 885 rejestracji mniej niż w lutym (-22,99 proc.). Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy porównamy marzec 2020 do marca 2019 - sprzedaż skurczyła się o 20 463 szt. (40,83 proc). W ogóle ten rok jest dla branży wyjątkowo trudny, a aktualny kryzys tylko pogłębia zapaść rynku nowych samochodów w Polsce. Przez pierwsze trzy miesiące Polacy zarejestrowali 107 641 osobówek - o 32 163 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r (-23,01 proc).
W marcu zarejestrowano nad Wisłą 5 934 nowe luksusowe auta. Klasa premium również notuje wyraźnie niższą liczbę rejestracji, ale załamanie rynku nie jest tak drastyczne. W porównaniu z marcem zeszłego roku sprzedaż spadła o 28,12 proc., a z lutym tego roku - o 14,19 proc.
Sytuacja wygląda jeszcze lepiej, kiedy spojrzymy na cały pierwszy kwartał. Liczba rejestracji w klasie premium to 18 928 samochody. Tylko o 0,15 proc. mniej niż w Q1 roku 2019.
Zwrócić trzeba też uwagę na rosnący w czasie kryzysu udział samochodów klasy premium w całym rynku. W 2019 r. było to 14,2 proc. Teraz to już okolice 20 proc. Nie jest to wcale znak, że Polacy mają więcej pieniędzy i kupują droższe samochody. Wręcz przeciwnie:
Nie oznacza to jednak, jak by się mogło wydawać, powiewu optymizmu. Wzrost udziału segmentu premium jest bezpośrednio powiązany z dużym spadkiem popytu na auta segmentu popularnego. Po prostu sprzedaż aut premium spada wolniej niż aut popularnych, stąd zmiana proporcji udziału w rynku między tymi kategoriami pojazdów
- tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
W czasie ogromnych spadków sprzedaży najlepiej poradziło sobie BMW, które nieznacznie wyprzedziło Mercedesa, swojego odwiecznego rywala (ten jest liderem, jeśli spojrzymy na zsumowaną sprzedaż w całym 2020 r.). O trzecie miejsce tradycyjnie walczą Volvo i Audi.
Jeżeli chodzi o modele, to w marcu nie było mocnych na dwa SUV-y Volvo. Tradycyjnie na pierwszym miejscu znajduje się XC60, ale drugie miejsce zajęło mniejsze XC40, które nieznacznie wyprzedziło BMW serii 3.
Powyżej skupiliśmy się przede wszystkim na marcu tego roku. Raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR jest jednak znacznie szerszy - jeżeli ciekawią was szczegóły to odsyłamy do źródła. Poniżej zamieszczamy także przygotowaną przez IBRM interaktywną infografikę. Możecie ją wyświetlić na pełnym ekranie i zapoznać się ze wszystkimi liczbami. Wystarczy na nią najechać i w prawym górnym roku kliknąć ikonę trzech kropek. Tam znajdziecie opcję powiększenia wykresów.