Obwodnica Częstochowy to wyjątkowo ważna inwestycja drogowa w tej części kraju. Było to wąskie gardło na trasie północ-południe. Kierowcy zawsze musieli się liczyć z ogromnymi korkami i opóźnieniami. Od końca zeszłego roku można ominąć miasto autostradą A1, co nie tylko znacznie upłynniło ruch, ale także podwyższyło komfort życia mieszkańców miasta. Przez Częstochowę przejeżdżały nie tylko samochody osobowe, ale także wspomniane ciężarówki. Zmniejszenie natężenia ruchu to także bezpieczeństwo pieszych.
Na obwodnicy wciąż trwają jednak prace i na niektórych odcinkach kierowcy muszą jechać 80 km/h. Kiedy droga ma być gotowa w stu procentach? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że prace nad ukończeniem wszystkich elementów potrwają do końca 2021 r.
GDDKiA właśnie poinformowała, że podpisano umowę na realizację oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka. Prace zrealizuje firma MR Instal Makowski. Wszystko ma być gotowe w przeciągu pięciu miesięcy.
Co jeszcze dzieje się na placu budowy?
Tak jak wspominaliśmy powyżej, wszystkie prace powinny zostać zakończone do końca 2021 r.
Kierowcy zdążyli już zwątpić, że w ogóle pojedziemy obwodnicą Częstochowy. Mimo obietnic GDDKiA, że uda się ominąć miasto jeszcze w 2019 r. Przypomnijmy, 29 kwietnia zeszłego roku GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. Generalna Dyrekcja wielokrotnie wzywała firmę Sallini Polska do powrotu na budowę i prowadzenie robót zgodnie z kontraktem.
Głównym celem udrożnienia ruchu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obecnej drogi krajowej nr 1 przebiegającej przez zurbanizowane tereny, w tym przez Częstochowę. Obecna sytuacja stwarza potencjalne zagrożenia dla ruchu drogowego i przede wszystkim dla niechronionych uczestników ruchu. Dlatego tak ważnym było jak najszybsze udostępnienie kierowcom trasy omijającej miasto. Stąd decyzja o kwietniowym odstąpieniu od umowy z firmą Salini i wyłonienie nowych wykonawców w przyspieszonym trybie
- tłumaczyła wtedy swoją decyzję GDDKiA i podkreśla, że oddanie kierowcom obwodnicy przed końcem roku to potwierdzenie, że była to słuszna decyzja.
Obwodnica Częstochowy A1 fot. GDDKiA
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków, które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. W budowie jest blisko 81 km między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów, a na całej długości powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu.
Pierwszymi odcinkami pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie sfinalizowana w 2022 r. Wtedy też pokonanie całej 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin.
Autostrada A1 fot. GDDKiA