Marzec miesiącem spadków. Rynek nowych samochodów na 40-procentowym minusie

Filip Trusz
Kryzys uderzył w branżę moto z pełną mocą. W marcu sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła o ponad 40 procent. Co więcej, w całym 2020 r. tylko trzech producentów z pierwszej piętnastki nie odnotowało spadków.

Rynek nowych samochodów na minusie

W najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że w marcu 2020 r. zarejestrowano w Polsce dokładnie 29 657 samochodów. To oznacza ogromne spadki sprzedaży:

  • aż o 40,83 proc. ( -20 463 szt.) w porównaniu z marcem zeszłego roku
  • i 22,99 proc. (-8 855 szt.), kiedy spojrzymy na luty 2020 r.

W ogóle ten rok jest dla branży wyjątkowo trudny, a aktualny kryzys tylko pogłębia zapaść rynku nowych samochodów w Polsce. Przez pierwsze trzy miesiące tego roku Polacy zarejestrowali 107 641 osobówek - aż o 32 163 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Oznacza to spadek o 23,01 proc. Nie zmienia się za to podział na klientów indywidualnych (tzw. "zwykli Kowalscy") i klientów flotowych. Firmy zdecydowanie dominują na rynku nowych samochodów i odpowiadają za 72,1 proc. wszystkich rejestracji.

Tracą prawie wszyscy

Z 15 najpopularniejszych w Polsce marek spadki sprzedaży w 2020 r. (okres styczeń-marzec) odnotowało aż 12. Lista jest więc bardzo długa: Skoda, Volkswagen, Kia, Hyundai, Renault, Dacia, BMW, Ford, Opel, Volvo, Peugeot oraz Fiat. Tym bardziej imponować muszą wyniki Toyoty. Japończycy nad Wisłą mają wyjątkowo mocną pozycję. Nie dość, że nie stracili klientów, to jeszcze poprawili swoją sprzedaż aż o 11,74 proc. Sprawdźmy teraz, które marki i modele były najpopularniejsze w czasie kryzysu.

Najpopularniejsze marki i modele w marcu 2020 r.

Zaczynamy od producentów. Pierwsza trójka nie powinna być zaskoczeniem. Warto jednak zwrócić uwagę, że pod koniec zeszłego roku w miesięcznych statystykach doszło do zmiany lidera. Toyota przeskoczyła Skodę.

  1. Toyota - 4 550 szt.
  2. Skoda - 4 340 szt.
  3. Volkswagen - 2 447 szt.
  4. Kia - 1 755 szt.
  5. Dacia - 1 512 szt.

Jeżeli chodzi o ulubione modele Polaków, to tutaj również obserwujemy zażartą walkę Japończyków z Czechami. Obaj producenci są liderami w segmentach B oraz C. W tym pierwszym w marcu 2020 r. wygrała Fabia, ale już wśród kompaktów nie było mocnych na Corollę.

  1. Toyota Corolla - 1 597 szt.
  2. Skoda Octavia - 1 278 szt.
  3. Skoda Fabia - 1 033 szt.
  4. Toyota Yaris - 1 005 szt.
  5. Dacia Duster - 907 szt.

Najpopularniejsze marki i modele w pierwszym kwartale 2020 r.

W całym 2020 r. (zsumowane rejestracje ze stycznia, lutego i marca) zestawienia najpopularniejszych producentów są bardzo podobne.

  1. Toyota - 16 429 szt.
  2. Skoda - 15 109 szt.
  3. Volkswagen - 9 377 szt.
  4. Kia - 6 540 szt.
  5. Hyundai - 5 340 szt.

Powyżej widzimy, że z top 5 wypadła Dacia, ustępując miejsca Hyundaiowi. W rankingu najpopularniejszych modeli również zabrakło miejsca dla rumuńskiego producenta. Duster został wyprzedzony przez innego SUV-a - RAV4. W piątce widzimy aż trzy Toyoty.

  1. Toyota Corolla - 5 314 szt.
  2. Skoda Octavia - 4 551 szt.
  3. Toyota Yaris - 4 258 szt.
  4. Skoda Fabia - 3 423 szt.
  5. Toyota RAV4 - 2 336 szt.
Zobacz wideo Pieszy w Pabianicach miał szczęście. Tuż za nim kierowca wypadł z drogi

Rok 2020 na infografice

My z raportu IBRM (link) wybraliśmy tylko najciekawsze statystyki dotyczące nowych samochodów osobowych. Raport jest jednak znacznie szerszy. Możecie mu się przyjrzeć na poniższej, przygotowanej przez SAMAR infografice. Jest w pełni interaktywna, a po naciśnięciu trzech kropek w prawym górnym roku możecie wybrać opcję wyświetlenia jej na pełnym ekranie.

Więcej o:
Komentarze (24)
Marzec miesiącem spadków. Rynek nowych samochodów na 40-procentowym minusie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • jerry61

    Oceniono 32 razy 12

    Ten "dramat" to jedna z najbardziej pozytywnych informacji podczas pandemii. To fantastyczne! Jeśli szlag trafi rozbuchany konsumpcjonizm - to nie ma dla tej planety lepszej wiadomości.

  • Gość: Glik

    Oceniono 11 razy 9

    Wystarczy by obniżyli cent do poziomu z 2018 roku, kiedy samochody były średnio 20% tańsze niż obecnie

  • skolmi

    Oceniono 10 razy 8

    Z araz n apiszecie, że z aroi się od o kazji. No z aroi się. Ale co z t ego, skoro będą to t rzycylindrowe k osiarki.

    PS. Automatyczny moderator uznał ww. komentarz za "niedozwolony" ;-)

  • dvla

    Oceniono 6 razy 6

    Sprzedaż spadła bo wszyscy biorą na abonament w carsram gdzie suma rat to tylko 242% wartości katalogowej

  • Gość: qibic

    Oceniono 12 razy 6

    Zaraz dramat, samochodów jest 2x za dużo
    Mam nadzieję że praca w domu pozostanie na dłużej u wielu osób

  • baby1

    Oceniono 16 razy 6

    A po co auto, jak nie wolno jeździć?

  • Gość: ZUPAN

    Oceniono 7 razy 5

    Spadki to dopiero będą. Część marca działało wszystko jeszcze jako tako. Firmy dopiero teraz przestaną kupować auta. I pewnie szybko nie zaczną.
    Pomijam firmy kurierskie.

  • morgenroth

    Oceniono 17 razy 3

    Załamanie sprzedaży tego złomu jednorazowego użytku to chyba dobra wiadomość - jeżeli jeszcze dojdzie do rzezi na rynku samochodów elektrycznych, to będzie jeszcze lepiej.

  • Gość: olaboga

    Oceniono 6 razy 2

    Strasznie mi z tego powodu wszystko jedno... Ceny samochodów w ostatnich latach tak poszły w górę, że zimy prysznic importerom się przyda. Ceny praktycznie jak we Francji czy w Niemczech, a zarobki nadal jak w biedniejszych republikach afrykańskich... Szkoda tylko, że przy okazji oberwą salony i ich pracownicy, którzy muszą chorą politykę cenową importerów realizować.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX