Dlaczego Honda wraca do pokręteł? Przedstawiciel marki wyjaśnia

W najbliższych czasach możemy się spodziewać odwrotu od dotykowych ekranów. Inżynier Hondy w wywiadzie dla tygodnika "Autocar" wyjaśnia, dlaczego przyciski i pokrętła powinny wrócić do łask. Są bardziej ergonomiczne.

Większość producentów umieszcza w nowych modelach coraz więcej ekranów i paneli dotykowych. Japońska marka zrobiła odwrotnie - w zaprezentowanym niedawno modelu Jazz trzeciej generacji zrezygnowała z integracji całego sterowania na ekranie dotykowym. Zamiast tego umieściła pod spodem tradycyjne pokrętła, które służą do regulacji klimatyzacji.

Takeki Tanaka jest liderem projektu Honda Jazz. Jego zdaniem powszechne stosowanie ekranów dotykowych odbywa się kosztem ergonomii. Obsługa podstawowych funkcji we wnętrzu samochodów powinna być realizowana w możliwie najbardziej ergonomicznej formie. Taką są przyciski i pokrętła.

W Hondzie Jazz ekran dotykowy jest dodatkowym, a nie podstawowym sposobem obsługi

Dlatego w nowym Jazzie za regulację klimatyzacji odpowiadają trzy gałki zlokalizowane w wygodnym miejscu tablicy przyrządów - pod ekranem, który również jest dotykowy. Tanaka uważa, ze trzeba szukać kompromisu pomiędzy jednym i drugim sposobem obsługi urządzeń we wnętrzu samochodu.

Dodatkowo w modelu Jazz trzeciej generacji Honda uprościła obsługę systemu multimedialnego, projektując na nowo jego menu. Ponadto wprowadziła możliwość wydawania wielu poleceń głosowych. Zdaniem producenta skróciło to czas, w którym uwaga kierowcy jest skupiona na obsłudze systemów pokładowych o 58 procent.

W nowym modelu zmieniliśmy metodę obsługi z ekranu dotykowego na pokrętła, ponieważ otrzymaliśmy od klientów sygnały, że poprzednio intuicyjna obsługa sprawiała im problemy. Żeby wyregulować ustawienia klimatyzacji, musieli odwracać wzrok od sytuacji na drodze. Przy pomocy pokręteł można zmienić temperaturę bez patrzenia i dzięki temu czuć się pewniej w czasie jazdy.

- powiedział Takeki Tanaka, lider projektu Honda Jazz.

Zgadzamy się z panem Tanaką. Ekrany dotykowe są atrakcyjnym uzupełnieniem obsługi samochodu, ale podstawowe czynności, takie jak regulacja temperatury, czy głośności zestawu audio, powinny być wykonywane przy użyciu fizycznych manipulatorów. Tak jest wygodniej i bezpieczniej.

Więcej o:
Komentarze (43)
Nowa Honda Jazz ma tradycyjne pokrętła - są bardziej ergonomiczne
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Taadzio

    Oceniono 50 razy 46

    Z tymi ekranami to porażka. Więcej czasu spędzasz patrząc na nie niż na to gdzie jedziesz. Żeby włączyć/wyłączyć cokolwiek miziasz palcem i wiele za długo. Pokrętła dają ten luksus że nie musisz odwracać wzroku, wystarczy "wymacać" reka

  • alben albus

    Oceniono 40 razy 34

    Bez pokręteł tego typu powinno się zakazać sprzedaży pojazdów de facto nie ms pokręteł nie ma homologacji na pojazd chyba, że jest całkowicie pozbawiony z wszelkich multimediów dotykowych łącznie z nawigacj?. Pokrętła są nie tylko bezpieczne w prowadzeniu pojazdu bez odrywania wzroku na drogę podczas jazdy, ale i intuicyjne, które nie odrywają koncentrację podczas jazdy.

  • Gość: Wolfgang

    Oceniono 31 razy 25

    Brawo Honda

  • Gość: Lol

    Oceniono 29 razy 23

    Popieram!

  • ps11111ps

    Oceniono 25 razy 19

    Ameryki nie odkryli. To chyba każdy średnio rozgarnięty człowiek wie, że ekrany dotykowe mają swoje wady.
    W czasach przedsmartfonowych każdy był w stanie napisać smsa nie patrząc na ekran, np trzymając telefon pod stołem lub w kieszeni. Ok, moze zdazaly się błedy ale się dało. A to dlatego, ze miało się prawdziwe, wymacywalne przyciski!!!

    A kto próbował zrobić coś podobnego na smartfonie?? Jest to fizycznie niemożliwe!

    I o ile w telefonie tą utratę możliwości obsługi telefonu bez patrzenia można jakoś przełknąć, bo dotykowy wielki ekran ma inne zalety, to jednak w samochodzie mozliwosc obsługi BEZ PATRZENIA jest KRYTYCZNIE NIEZBĘDNA!
    I ja się dziwie, żę UE jeszcze tego nie zakazała

  • Gość: sabaton

    Oceniono 17 razy 15

    Mimo ze uwielbiam wszelakie nowinki techniczne i takie bajery, to nie wyobrażam sobie ustawiać klimatyzacji w czasie jazdy inaczej, niż przy pomocy pokręteł. Wtedy mogę robić to bez patrzenia, po prostu na czuja.

  • Gość: rtg

    Oceniono 16 razy 12

    to oczywiste nawet dla dziecka

  • edek40

    Oceniono 10 razy 10

    Ojej. Co teraz będzie? Dysygnerzy umieszczą kierownicę w bagażniku? No przecież coś musi wyróżniać samochody, aby były innowacyjne i przyciągały.... Naiwniaków.
    Ekrany dotykowe to taka ściema, że aż mną rzuca. Producentom udało się wmówić, że to niezbędny postęp. Kierowcy (wielu) uwierzyło i... zgodzili się dopłacać za nieergonomiczne rozwiązanie, które jest tańsze w produkcji niż rozwiązania klasyczne.

  • Gość: piotr

    Oceniono 12 razy 10

    W nowej maździe 3 (niedawno se wymienilem) w ogóle zrezygnowali z obsługi dotykowej i bardzo dobrze, przynajmniej w mojej opinii - w poprzedniej, przez 4 lata eksploatacji, może z 5 raz użyłem dotyku, tylko do powiększania mapy w nawigacji, zupełnie niepotrzebne, dodatkowo powinno być nieaktywne podczas jazdy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX