Amerykański urząd chce zmienić przepisy ruchu drogowego. To początek końca samodzielnej jazdy
Na drogi wyjadą pojazdy bez kierownic i bez kierowców
Jeśli te przepisy zostaną wprowadzone, spowodują zmianę prawa w USA, która może stanowić przełomowy moment w rozwoju motoryzacji. Nowe regulacje zezwalają na dopuszczenie do ruchu pojazdów pozbawionych kierownicy i innych elementów sterujących. Do tej pory to było możliwe wyłącznie w warunkach eksperymentalnych.
Nowe regulacje są opisane na ponad 100 stronach
Łatwo sobie wyobrazić jakie konsekwencje może mieć taka nowelizacja przepisów. Zawarte propozycje zmian prawnych uwzględniają przede wszystkim krótko- i długoterminowe wyzwania, przed którymi staną producenci w czasie "drogowej rewolucji".
NHTSA wymieniła też wymagania techniczne i procedury testowe niezbędne do zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa w czasie jazdy. Firmy samochodowe będą musiały je spełnić.
Samochód autonomiczny Cruise Origin fot. GM
NHTSA liczy, że skutkiem otwarcia rynku dla pojazdów autonomicznych będzie wzrost bezpieczeństwa i spadek liczby wypadków oraz kolizji.
Ponad 90 procent poważnych wypadków jest efektem błędów popełnionych przez kierowców. Usunięcie zbędnych barier prawnych jest niezbędne, aby technologia mogła zacząć ratować ludzkie życia
- powiedział przedstawiciel agencji James Owens w wydanym oświadczeniu.
Producenci są przygotowani do zmian lepiej niż kierowcy
Mimo wielu potencjalnych problemów NHTSA zdecydowała się dać wyraźny sygnał producentom samochodów i uchylić bramę, przez którą będą mogli zacząć wprowadzać na rynek pojazdy autonomiczne poziomu czwartego i piątego - takie, które potrafią podróżować samodzielnie i nie wymagają nadzoru kierowcy.
To może być iskra, która spowoduje wybuch autonomicznej rewolucji ze wszystkimi jej konsekwencjami. Technologicznie producenci już od pewnego czasu są do niej przygotowani. Jednym z dowodów jest zaprezentowany na początku 2020 r. elektryczny i autonomiczny pojazd Cruise Origin koncernu General Motors.
Proponowane zmiany przepisów mogą zaktywizować przemysł motoryzacyjny i spowodować ożywienie gospodarcze. Producenci na to czekają, ale czy my - kierowcy również?
-
Tysiące samochodów niszczeje na dawnym torze wyścigowym w Wielkiej Brytanii. Brakuje na nie chętnych
-
Bezterminowe prawo jazdy 2021 - wymiana, przepisy, kiedy. Wymienić musi każdy, ale spokojnie
-
Zielona strzałka - przepisy, mandat. Tylko 10 proc. kierowców korzysta z niej prawidłowo
-
To wąskie gardło S7. W końcu jest plan na wyjazd z Warszawy w stronę Grójca
-
Peugeot ma nowe-stare logo. Teraz trzeba będzie je zmieniać we wszystkich salonach
- Hyundai coraz bliżej klasy premium. Takiego SUV-a się nie spodziewaliśmy
- Opinie Moto.pl: BMW Z1 zamiast motocykla. Na prezentacji szef BMW Technik skakał po jego masce
- Ford pokazuje film o problemie z kołem. Dzięki nowym usługom kierowca nie musi się przejmować
- Na stacji benzynowej wymieniacie jego nazwisko. Patent Rudolfa Diesla ma niemal 130 lat [MOTO 2030]
- Po co Hummer, jeśli można mieć Bowlera. Jedyny problem: nie wolno nim jeździć po drogach
Forum
- Trypel co ten Obajtek do Ciebie ma? :) (30)
- brak komentarzy pod tekstami o elektrykach (13)
- Twój następny, polski SUV? (12)
- Ciekawe Manual vs. Automat (55)
- OT - TVPinfo tylko w małych dawkach ? (18)
- Chcesz mieć kłopoty płać Orlen Pay (5)
- Najdziwniejsze pozycje... (27)
- Pojade nostalgicznie, radio samochodowe:) (20)
- Szkoda samochodu (14)
- Z kapiszonów w oponki (21)