E-kontrola opłat parkingowych - system działa lepiej niż się spodziewano. Aktualizacja po dwóch miesiącach

Od 7 stycznia w Warszawie działa system e-kontroli opłat parkingowych. Dwa pojazdy wyposażone w specjalną aparaturę dużo szybciej kontrolują zaparkowane auta pod kątem opłacenia postoju. System działa lepiej niż się spodziewano.

W Warszawie od 7 stycznia działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Dwa elektryczne samochody Nissan Leaf jeżdżą po stołecznych ulicach i skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów. Następnie porównują je z danymi z parkometrów. Na tej podstawie znacznie szybciej niż w przypadku pieszego patrolu można zweryfikować, który kierowca nie opłacił postoju.

Skuteczność ciągle rośnie

Po pierwszych dwóch tygodniach działania systemu e-kontroli, odnotowano wzrost płatności w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o około 10 proc. Teraz jest jeszcze lepiej. Zapytaliśmy Mikołaja Pieńkosa, naczelnika Zarządu Dróg Miejskich, jak sprawdza się nowy system po ponad dwóch miesiącach działania:

Celem systemu e-kontroli było uszczelnienie systemu poboru opłat, bo do tej pory zbyt wielu kierowców unikało płacenia za parkowanie. W tej chwili, po 2 miesiącach funkcjonowania systemu, widzimy jego pozytywny wpływ – kierowcy częściej płacą za parkowanie, rośnie zwłaszcza liczba długich postojów całodniowych. To prawdopodobnie osoby, które wcześniej kalkulowały że bardziej opłaca się unikać opłat – a teraz ze względu na nieuchronność kary zaczęły płacić.

O pierwszych efektach e-kontroli pisaliśmy tutaj: E-kontrola opłat parkingowych w Warszawie. Mamy statystyki - kierowcy częściej płacą

Wprowadzenie rygorystycznych kontroli opłat parkingowych miało także na celu zwiększenie rotacji pojazdów w ścisłym centrum. To nie do końca poszło zgodnie z planem, ale wzrosła liczba całodniowych postojów, które do tej pory się "nie kalkulowały".

Strefa Płatnego Parkowania w LublinieStrefa Płatnego Parkowania w Lublinie Fot. Krzysztof Mazur / Agencja Gazeta

Parkowanie cały dzień jest tańsze niż mandat

W Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie obowiązują następujące stawki za postój:

  • minimalna opłata za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom postoju,
  • pierwsza godzina – 3,00 zł,
  • druga godzina – 3,60 zł,
  • trzecia godzina – 4,20 zł,
  • czwarta i kolejne godziny – po 3,00 zł.

Parkowanie jest płatne w godzinach 8-18. Zatem kierowca, który zaparkuje swoje auto o 8 rano i zostawi je tam do godziny 18, zapłaci 31 zł 80 gr. Jeśli natomiast nie wniesie opłaty w parkometrze (i zostanie "złapany"), opłata dodatkowa jaką będzie musiał uiścić, wyniesie 50 zł. Dlatego wielu kierowców wychodziło z założenia, że "nie opłaca" im się płacić za postój, bo szansa na to, że zostaną przyłapani na gorącym uczynku była stosunkowo nikła. Teraz, po wprowadzeniu e-kontroli każdy zakątek Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie jest kontrolowany kilka razy dziennie.

Niedługo opłaty za parkowanie mają znacznie wzrosnąć: Opłata za brak biletu w strefie płatnego parkowania ma wzrosnąć do 250 zł

Statystyki

Podczas wstępnych testów potwierdzono ponad 90-procentową skuteczność działania e-kontroli, a już pierwsze dni przyniosły efekty. W ciągu zaledwie 10 minut możliwe jest sprawdzenie aż 260 pojazdów. Funkcjonariusz straży miejskiej (a tych w stolicy pracuje pięćdziesięciu), który porusza się pieszo, potrzebowałby na sprawdzenie tylu aut około godziny.

W styczniu oba pojazdy „złapały” 12 196 przypadków braku opłaty, w lutym - 13 739 przypadków. Wynika to z tego, że system po początkowym okresie pracuje coraz wydajniej (liczba skontrolowanych przypadków wzrosła o 25% - z 102 934 do 128 067). Ogólnie zatem udział kierowców niepłacących za parkowanie spadł z 12% w styczniu do 11% w lutym. Mamy nadzieję że będzie nadal szybko spadał

- mówi w rozmowie z Moto.pl Mikołaj Pieńkos, naczelnik Zarządu Dróg Miejskich.

Zobacz wideo

Czy dwa auta wystarczą?

Póki co Zarząd Dróg Miejskich dysponuje dwoma pojazdami zdatnymi do e-kontroli. Według Karoliny Gałeckiej, rzecznika prasowego ZDM, dwa samochody wystarczą, by każde miejsce postojowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego skontrolować przynajmniej raz dziennie. Jednak jak dowiedzieliśmy się podczas rozmowy z naczelnikiem ZDM, rozważany jest zakup trzeciego samochodu do e-kontroli, prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

Samochód do elektronicznej kontroli pojazdów stojących w strefie płatnego parkowania w WarszawieSamochód do elektronicznej kontroli pojazdów stojących w strefie płatnego parkowania w Warszawie Fot. Jacek Marczewski / Agencja Gazeta

Więcej o:
Komentarze (3)
E-kontrola opłat parkingowych - system działa lepiej niż się spodziewano. Aktualizacja po dwóch miesiącach
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • samochodemwszedzie

    Oceniono 1 raz 1

    Płacimy ogromne podatki i za to pełowcy robią tylko opłaty za parkowanie które nawet nie idą na nowe parkingi miejsca parkingowe są nam tylko zabierane nawet teraz gdy przez koronafajfusa tym bardziej nie można korzystać ze śmierdzącego zbiorkomu nie znieśli opłat!

  • Gość: Just True

    Oceniono 1 raz 1

    Chyba tylko lewacki idiota płaci za możliwość zaparkowania......

  • ssaassaa

    Oceniono 4 razy 0

    I bardzo dobrze. Docelowo w ogóle bym wyeliminował patrole piesze. Z tymi w samochodach przynajmniej nikt się kłócił nie będzie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX