Nowe kamery zrobią zdjęcie, jeśli nie zatrzymasz się przed przejazdem kolejowym. "Chcemy stosować je na szeroką skalę"

Jest monitoring przejazdu na czerwonym świetle, będzie monitoring przed znakami STOP na przejazdach kolejowych. Ruszają testy nowego sprzętu, który ma się pojawić na przejazdach kolejowych.

Nowe kamery mają zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. To właśnie tam kierowcy notorycznie ignorują znaki STOP. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że to najczęstsza przyczyna wypadków na przejazdach kolejowych. W 2019 r. doszło wypadków było 205. Zginęło w nich 65 osób.

Do największej liczby wypadków doszło na najliczniejszych na sieci kolejowej przejazdach kategorii D. Są to obiekty wyłącznie z biernymi systemami zabezpieczeń - nie są wyposażone w urządzenia ostrzegania (sygnalizacja świetlna) ani zabezpieczenia (rogatki lub półrogatki). W 2019 r. zdarzenia na przejazdach kategorii D stanowiły 60 proc. ogółu wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.

Aby ograniczyć liczbę i skutki wypadków, niezbędne jest wymuszenie przestrzegania obowiązujących przepisów drogowych. Doświadczenia z obszaru transportu drogowego wskazują, że w miejscach zabezpieczonych przez fotoradary kierowcy stosują się do obowiązujących przepisów. Podobne rozwiązania można zatem wykorzystać przy zabezpieczeniu jednopoziomowych skrzyżowań dróg kolejowych i kołowych

- czytamy w komunikacie UTK.

Zobacz wideo Testujemy pierwszą hybrydę typu plug-in od Skody

Nowe kamery na przejazdach kolejowych. Co będą sprawdzać?

UTK chce, żeby nowe kamery monitorowały:

  • zignorowanie znaku „STOP” i niezatrzymanie się pojazdu przed przejazdem, w tym przejazd pojazdu drogowego przed na czerwonym świetle (dwa naprzemiennie migające światła czerwone);
  • przekroczenie dopuszczonej prędkości przez pojazd drogowy;
  • zatrzymanie się pojazdu drogowego na przejeździe;
  • ominięcie rogatek lub wjazd pojazdu drogowego na przejazd przy zamykających się rogatkach, jak również wyłamanie rogatek;
  • ominięcie przez pieszego rogatek czy jego obecność w miejscu niedozwolonym.

Rozpoczęły się już przygotowania do przeprowadzenia programów pilotażowych na infrastrukturze kolejowej. Lokalizacje są ustalane. Pierwsze kamery nowego typu zaczną obserwować przejazdy kolejowe jeszcze w tej połowie 2020 roku. Jeśli system się sprawdzi, UTK chciałoby zastosować go na szeroką skalę, tak by zmniejszyć liczbę wypadków na przejazdach kolejowych. Niestety urząd nie doprecyzował, co to dokładnie oznacza.

Więcej o:
Komentarze (46)
Kamery na przejazdach kolejowych. Nie zatrzymasz się przed znakiem stop, będą zdjęcie i mandat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: zdzisiek

    Oceniono 21 razy 15

    A kamery będą też na najliczniejszym typie przejazdów, czyli historycznych?
    Takich, przez które ostatni pociąg przejechał 10 lat temu, ale nikt nie wpadł na to, żeby zdemontować znaki, nie mówiąc już o demontażu fragmentu torów na jezdni i wyrównaniu asfaltu?

  • Gość: wk

    Oceniono 31 razy 15

    Skoro 60% wypadków jest na przejazdach niezabezpieczonych to nie lepiej wykorzystać pieniądze na ich zabezpieczenie zamiast na kamerki? Pytanie retoryczne bo kamery to mandaty a mandaty to wpływy. Szkoda że nie chodzi o bezpieczeństwo.

  • Gość: Szpeniek

    Oceniono 12 razy 6

    Popieram ! STOP to jest stop i nie ma żadnego ALE !

  • Jan Kohudy

    Oceniono 15 razy 5

    Ja proponuję, by taki wielki i krzykliwy STOP pojawiał się tuż przed wypuszczeniem takiego tekstu. Tego nie da się czytać. Co drugie zdanie nie jest zdaniem. Jest jedynie ciągiem słów i znaków. Naprawdę tak trudno to przeczytać przed publikacją? Czy redakcja ma wiedzę, bo świadomość to już stan wyższy, że to określa stosunek do potencjalnego czytelnika na poziomie, mamy was za idiotów oraz głęboko w dupie?

  • the_xy

    Oceniono 4 razy 4

    "W 2019 r. doszło wypadków było 205."
    "przejazd pojazdu drogowego przed na czerwonym świetle"
    Red. BB dostał wynagrodzenie za te brednie? Korektor też? Serio?!

  • pyzz

    Oceniono 4 razy 4

    Tak swoją drogą to mam istotne przekonanie, że liczba ludzi wjeżdżających pod pociągi spadłaby istotnie gdyby wymieniono sygnalizatory z podwójnych błyskających czerwonych lampek na zwykłe czerwone-żółte-zielone.

  • Gość: Fakesz

    Oceniono 3 razy 3

    Ostatnio nawet policja została złapana między pociągiem, a szlabanem. Problemem jest to kto ma prawo jazdy.

  • wojtasar

    Oceniono 2 razy 2

    a to Polska właśnie jest problem jest kamera nie ma kasy jest podatek

  • eurotram

    Oceniono 2 razy 2

    Ależ ja jak najbardziej staję na każdym STOP-ie i to z prostej przyczyny: jeśli mam stop przed skrzyżowaniem z drogą nadrzędną, to z automatu zakładam że ten jadący drogą z pierwszeństwem albo ma tak ograniczoną widoczność że zauważy mnie dopiero w ostatniej chwili albo będzie tak zap...ał,że nawet przez chwilę nie pomyśli że ktoś śmie mu wyskoczyć przed maskę; natomiast w przypadku skrzyżowania z linią kolejową mam świadomość,że z pociągiem nie mam cienia szansy.
    Czyli prawie zawsze stajesz dla własnego dobra :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX