Firma JATO Dynamics zajmująca się statystykami sprzedaży nowych samochodów podsumowała zeszły rok na europejskim rynku. Pełny raport JATO znajdziecie tutaj. W naszej części świata zarejestrowano 15 757 412 samochodów, co oznacza poprawę rok do roku o 1,1 proc. Europa zakończyła więc zeszły, trudny dla branży, rok na plusie. Dwa inne bardzo ważne rynki, Chiny oraz Stany Zjednoczone, straciły odpowiednio 8 i 2 proc.
Statystyki potwierdzają to, co widzimy na ulicach. SUV-y i crossovery dosłownie zalewają europejskie ulice i w 2019 r. stanowiły już 38 proc. całej sprzedaży.
Sprzedaż samochodów w Europie fot. JATO Dynamics
Zdecydowanie najwięcej nowych samochodów rejestrowanych jest w Niemczech - aż 3,6 miliona rocznie. Za plecami Niemców znaleźli się mieszkańcy Zjednoczonego Królestwa i Francji, w obydwu krajach liczba rejestracji w 2019 r. to około 2,2 miliona. Polska po rekordowym roku zajmuje już szóste miejsce. Wyprzedzamy Belgów i Holendrów, ale wyraźnie tracimy do Hiszpanów i Włochów.
Sprzedaż samochodów w Europie 2019 fot. JATO Dynamics
Dominatorem na Starym Kontynencie jest koncern VAG. Nie dość, że sama marka Volkswagen od wielu lat z ogromną przewagą znajduje się na samym szczycie zestawienia, to w rankingu najpopularniejszych producentów znajdziemy także Skodę, Audi oraz Seata. Z kolei za plecami VW zaciętą walkę o drugie miejsce stoczyły Renault, Ford oraz Peugeot.
A jak to wygląda, kiedy spojrzymy na konkretne modele?
W zeszłym roku zarejestrowano w Europie 1,28 miliona samochodów z silnikami elektrycznymi, co stanowi 8 proc. całego rynku. Wzrost rok do roku to 35 proc. Liczone są tu nie tylko czyste elektryki, których było ponad 350 000, ale także hybrydy.
Rośnie także udział silników benzynowych (9,27 miliona rejestracji), które stanowią 59 proc. europejskiego rynku. Benzyny korzystają oczywiście na załamaniu sprzedaży silników wysokoprężnych. W zeszłym roku Europejczycy zarejestrowali 4,93 miliona diesli. Jak wygląda ich udział w ogóle rejestracji?