Autostrada A1 połaczy się z trasą S7. Wiadomo którędy, nie wiadomo kiedy

Autostrada A1 to jeden z ważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polce. Łączy północ z południem, a podobną rolę pełni krajowa "siódemka", która na znacznej długości ma już status drogi ekspresowej. Niedługo te dwa szlaki zostaną połączone nowym odcinkiem trasy S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą.

Planowany fragment trasy S5 skomunikuje trzy miasta wojewódzkie - Wrocław, Poznań i Bydgoszcz. Obecnie trwają prace nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury. W ten sposób powstanie nowy szlak komunikacyjny łączący cztery województwa:

  • warmińsko-mazurskie,
  • kujawsko-pomorskie,
  • wielkopolskie,
  • dolnośląskie.

W układzie docelowym droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A4 i A8), stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych.

Trasa S5 - 3 województwa, 14 powiatów i 53 gminy

W połowie 2019 r. podjęto prace nad przyszłym przebiegiem S5 na odcinku Ostróda – autostrada A1. Studium korytarzowe obejmuje pas drogowy o szerokości ok. 5 km, natomiast obszar ujęty w studium to powierzchnia ponad 8 tys. km² na terenie trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin.

Trasa S5 - Gniezno - PoznańTrasa S5 - Gniezno - Poznań GDDKiA

Co to jest studium korytarzowe?

Najprościej mówiąc, studium korytarzowe jest ogólnym opracowaniem projektowym. Wyznacza się wstępny przebieg trasy, zakres prac, oszacowanie kosztów itp. Na etapie opracowywania studium korytarzowego przyjmowane są pisemne propozycje i wnioski od samorządów.

Co dalej?

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze, będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Projektanci w jednym ze wskazanych korytarzy zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Rozwiązania te zostaną przedstawione samorządom i lokalnej społeczności. Następnie konieczne będzie złożenie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi przebieg przyszłej S5.

Źródło: GDDKiA

Trasa S5 - Ostróda - GrudziądzTrasa S5 - Ostróda - Grudziądz GDDKiA

Zobacz wideo
Więcej o:
Komentarze (40)
Autostrada A1 połaczy się z trasą S7
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • nino.rota

    Oceniono 13 razy 9

    lepiej żeby połączyli S8 pod Łodzią!

  • Gość: Jan

    Oceniono 15 razy 7

    S11 jest znacznie bardziej potrzebna , otwiera całe morze dla południa Polski a Mazury i tak są zatłoczone przez warszawiaków.

  • susceptant

    Oceniono 9 razy 7

    Dobrze, że jest mapa przy tym artykule. Jak na nią spojrzeć, to WSZYSTKIE przyszłe odcinki dróg ekspresowych zaznaczone na żółto (co oznacza, że mówimy o planach budowy 2025-2030 r.) są pilniejsze od tego odcinka S5. Zatem: cała S11 ze środkowego Pomorza na Śląk (zwłaszcza odcinki wielkopolskie), S10 ze Szczecina dokądś koło Warszawy, S12 od A1 do S17, S 74 przez Kielce do S19.
    To oznacza, że może i za 5-7 lat ten odcinek byłby gotowy do przetargu (z decyzją środowiskową i koncepcją programową), ale raczej nie będzie miał finansowania. Wspomniane odcinki S10, S11, S12 i S74 to ok. 1,5 tys. km dróg szybkiego ruchu, których koszt budowy (z wykupami gruntów) będzie wynosił co najmniej 70-80 mld zł.

  • ukrs

    Oceniono 8 razy 6

    Jeśli "za niedługo" to kilkanaście lat, to w porządku (tyle potrwają procedury i kolejkowanie). Dziękujemy za mapkę.

  • wasyll11

    Oceniono 7 razy 5

    S11 leży , S10 leży , S5 od Poznania leży, czesc drogi Ex Bydgosz _Torun od lat sztucznie blokowana. .a GDDKiA wymysla nowe fantastyczne wizje ok zepnijcie S5 i S3 z węzłem A18/A4

  • Gość: Szymon kierowca mdn.

    Oceniono 9 razy 5

    Najpierw to dokończyć by się przydało to co zaczeliscie z drogą s5. Bo przez ta piaskownice to ludzie giną... Chodzi o odcinek Żnin - nowe marzy.

  • ilefek

    Oceniono 3 razy 3

    Dlaczego na mapce GDDKiA pokazuje odcinek S5 ok. 50 km od Nowych Marz do Bydgoszczy w realizacji, skoro od ponad roku nic tam się nie dzieje.

  • fiqumiku

    Oceniono 3 razy 3

    Wg mnie s74/s12 od węzła koło Sulejowa powinna iść na Tomaszów i później koło Tuszyna wpiąć się prosto w s8

  • cezaris

    Oceniono 2 razy 2

    A kiedy zostanie wyrównane dziwne rozerwanie trasy S8 między Piotrkowem i Tuszynem. Ten dziwny zygzakowaty łącznik za pomocą A1 powoduje, podróżujący z W-wy do Wrocławia omijają S8 i wolą zaczynać trasę przeciążoną A2 z W-wy do Strykowa.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX