Trzeci sygnał w karetkach i radiowozach. Kogut i syrena to za mało. Pojazdy na sygnale mają przerwać audycję radiową

Piotr Kozłowski
"Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd" - taki komunikat mają usłyszeć kierowcy w odbiornikach radiowych, jeśli będzie się do nich zbliżał radiowóz na sygnale.

Karetki, radiowozy i wozy strażackie dostaną dodatkowy sygnał do ostrzegania kierowców. Oprócz stosowanych dziś świetlnego i dźwiękowego służby będą korzystać z sygnału radiowego. Pracę nad taką ustawą rozpoczął nowo utworzony Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych.

Tak powinien wyglądać korytarz życia. Policja chwali kierowców

Zobacz wideo

Tzw. trzeci sygnał to urządzenie, które ułatwi przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Na posiedzeniu zespołu argumentowano tę potrzebę licznymi wypadkami, w których brały udział pojazdy uprzywilejowane.

Każdy taki wypadek może grozić śmiercią nie tylko osoby w potrzebie, ale również samych ratowników. Mają być na miejscu jako pierwsi, ale często sami potrzebują pomocy. To strażacy, ratownicy medyczni, policjanci. Od ich reakcji zależy zdrowie i życie nas wszystkich. Niestety wielu kierowców zdaje się nie rozumieć jak ważne jest ustąpienie miejsca karetce czy Straży Pożarnej. (…) Dzięki tzw. trzeciemu sygnałowi służby mogą zyskać cenne minuty

- czytamy w stenogramach z posiedzenia, na które powołuje się portal prawodrogowe.pl.

Trzeci sygnał w radiowozach i karetkach. Jak działa?

Dzięki zamontowaniu w karetkach, radiowozach czy wozach straży pożarnej specjalnego urządzenia pojazdy te będą mogły emitować sygnał radiowy nadający komunikat słowny: "Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd". Taki komunikat usłyszy każdy kierowca, który będzie miał radio. Co bardzo istotne, nie będzie miało znaczenia, jakiej stacji słucha. Każda audycja zostanie na chwilę przerwana. Komunikat zostanie nadany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia. Odbiorniki radiowe od wielu lat wykorzystują system RDS, choćby do wyświetlania komunikatów tekstowych. Jedną z funkcji RDS jest TP/TA, czyli opcja przerywania działania odtwarzaczy MP3 czy CD na rzecz nadania komunikatów radiowych.

Pomysłodawcy wprowadzenia trzeciego sygnału argumentują, że stosowane dziś sygnały świetlne i dźwiękowe w niektórych sytuacjach są nieskuteczne - słabo widoczne i słabo słyszalne. Szczególnie jeśli kierowca słucha głośnej muzyki. Trzeci sygnał umożliwia wcześniejszą reakcję, umożliwia wcześniejsze tworzenie korytarza życia. Kierowcy będą mogli szybciej zorientować się o nadjeżdżającym pojeździe uprzywilejowanym. Urządzenie nadaje z odległości 200 m, komunikat nadawany jest jednocześnie w formie tekstowej i głosowej.

Na razie nie wiadomo, kiedy system trafi do karetek i radiowozów.