Nowa Skoda Octavia jest większa i bardziej przestronna od poprzednika. Dodatkowo wyposażono ją w nowoczesne technologie i ekonomiczne jednostki napędowe. W przyszłości w gamie pojawią się miękkie hybrydy oraz hybryda typu plug-in, czyli z możliwością doładowania z gniazdka.
W nowej Octavii wizualnie zmienił się przede wszystkim przód. Rozdzielone dotąd reflektory połączono, a przód upodobniono do modelu Superb. Zwiększyła się długość i szerokość pojazdu - Octavia zarówno w wersji Combi, jak i Liftback ma 4689 mm długości oraz 1829 mm szerokości. Rozstaw osi dla obu wersji wynosi 2686 mm.
Czwarta generacja Octavii to pierwszy model Skody, w którym zastosowano technologię „shift by wire” do sterowania skrzynią biegów. Dźwignia nie jest już połączona mechanicznie ze skrzynią biegów, ale przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast typowej dźwigni DSG, na konsoli środkowej umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym.
Wśród wielu systemów bezpieczeństwa, które trafiły na pokład nowej Octavii, znajdziemy m.in. Asystenta Unikania Kolizji, który aktywnie zwiększa kąt skrętu w przypadku zagrożenia zderzeniem z dowolnym obiektem na drodze. Innowacją jest także system Exit Warning, który informuje kierowcę otwierającego drzwi samochodu o osobach lub obiektach zbliżających się z tyłu.
Skoda Octavia już w bazowej wersji wyposażenia oferuje m.in: reflektory główne i tylne światła LED, system bezkluczykowego uruchamiania silnika, klimatyzację, elektromechaniczny hamulec postojowy, systemy bezpieczeństwa Front Assist, Lane Assist oraz Driver Alert (wykrywający zmęczenie kierowcy), Radio Swing (8,25'', 2 gniazda USB-C), Hill Hold Control (wspomaganie ruszania pod wzniesienia), komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,2' cala, system Smartlink oraz złącze Bluetooth.
Bazowa wersja Active występuje tylko z jednym silnikiem (1.0 TSI 110 KM). Stopień wyższe wyposażenie Ambition oferuje jednak zaskakująco dużo nowoczesnych dodatków. Na pokładzie znajdziemy m.in. tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, wirtualne zegary Virtual Cockpit, automatyczną klimatyzację, 8 głośników, tempomat oraz tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami. Jak na (obecnie) podstawową wersję, lista wyposażenia standardowego jest naprawdę imponująca.
Producent chwali się niską ceną "startową" nowej Octavii. Jednak są dwa haczyki. Po pierwsze cena 82 200 zł dotyczy bazowej wersji wyposażenia Active z silnikiem 1.0 TSI. To jedyna opcja połączenia tych dwóch parametrów - silnik 1.0 nie występuje w żadnej innej wersji wyposażenia, a wersja Active jest dostępna tylko z litrowym motorem o mocy 110 KM (z 6-biegową skrzynią manualną). Drugi haczyk tkwi w terminach. Obecnie wersja ta nie jest dostępna - pojawi się dopiero w roku modelowym 2021.
Zatem w tym momencie najtańsza Skoda Octavia to wersja z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM. W wersji Ambition kosztuje 94 750 zł, a w topowym wariancie Style - 104 700 zł. W gamie silnikowej znalazły się także dwie jednostki wysokoprężne - dwulitrowe diesle generują 115 lub 150 KM, a mocniejszy z nich jako jedyny motor w gamie jest zestawiony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów DSG. Słabszy diesel startuje z progu cenowego 102 200 zł, a mocniejszy - od 116 100 zł. W każdym przypadku dopłata do wersji kombi wynosi 4 tys. zł.