Volvo skończyło poprzedni rok z rekordem sprzedaży. Teraz Szwedzi celują w symboliczną barierę

Osiemset tysięcy samochodów rocznie. Jeszcze do niedawna był to tylko odlegly cel. Cel, do którego Szwedzi dążyli. I cel, który w tym roku prawdopodobnie osiągną. Wiele z tych aut będzie zelektryfikowane.

Volvo zakończyło 2019 r. ze świetnym wynikiem sprzedaży. Szwedzka marka poprawiła się rok do roku o prawie 10 proc. i na całym świecie dostarczyła kierowcom dokładnie 705 452 samochody. Co ważne, Volvo rośnie na wszystkich najważniejszych dla siebie rynkach: Europie (340 605 szt., +7,2 proc.), Chinach (154 961 szt., +18,7 proc.) oraz Stanach Zjednoczonych (108 234 szt., +10,1 proc.) W tym roku bierze na celownik barierę, o której dotąd tylko się mówiło, i która stanowiła do niedawna odległy cel. W 2020 r. Volvo może przekroczyć 800 tysięcy sprzedanych samochodów rocznie.

Globalna sprzedaż Volvo w poprzednich latach:

  • 2014 - 465 866 szt.
  • 2015 - 503 127 szt.
  • 2016 - 534 332 szt.
  • 2017 - 571 577 szt.
  • 2018 - 642 253 szt.
  • 2019 - 705 452 szt.

>>> Wiele z tych samochodów to hybrydy ładowane z gniazdka. Rozmawialiśmy o nich w Studiu Biznes:

Zobacz wideo

Volvo w Polsce. Rekord i kolejny wzrost

W Polsce Volvo także pobiło swój rekord sprzedaży. Nad Wisłą zarejestrowano dokładnie 10 975 samochodów marki. W 2018 r. było to 10 447, a w 2017 r. - 9 084. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, sprzedaż nakręcają trzy SUV-y. Choć przedstawiciele marki zwracają też uwagę na S60 - sedan dopiero co debiutował, a już zarejestrowano 528 szt.

  1. Volvo XC60 - 4 456 szt.
  2. Volvo XC40 - 1 769 szt.
  3. Volvo XC90 - 1 274 szt.

Volvo XC60 było numerem 1 w polskiej klasie premium. Dziewiąty rok z rzędu. Ciekawe, czy Volvo uda się sięgnąć po ten tytuł po raz dziesiąty. BMW serii 3 zanotowało bardzo duży wzrost i jest już blisko. Wynik starcia w 2019 r. to 4456 do 4334 dla Volvo. Ta dwójka ma ogromną przewagę nad trzecim modelem (BMW X3, 2927).

Volvo S60 plug-inVolvo S60 plug-in fot. Volvo

Co czeka markę w najbliższym czasie?

Wyraźne podniesienie sprzedaży Volvo chce osiągnąć kilkoma ważnymi premierami. Większość z nich zobaczymy w 2020 r. - część wyjedzie już na drogi, niektóre zostaną zaprezentowane. Jakie ma plany szwedzka marka?

  • rynkowy debiut XC40 Recharge P8, pierwszego w pełni elektrycznego samochodu, jaki Volvo skieruje do masowej produkcji,
  • sprzedające się coraz lepiej XC40 doczeka się także wersji hybrydowej T5 plug-in. Będzie to już siódma hybryda ładowana z gniazdka w ofercie.
  • 2020 to lifting S90, V90 oraz V90 CC.
  • co więcej, w przeciągu najbliższych czterech lat do XC40 Recharge P8 dołączą cztery kolejne w pełni elektryczne modele.

Na polskim rynku Volvo również chce pobić kolejny rekord sprzedaży. Coraz więcej samochodów ma mieć pod maską jednostki benzynowe, a w ofercie Volvo będzie miało 7 hybryd plug-in, elektryka oraz hybrydy “mild” w każdym modelu.

Volvo w czasach coraz ostrzejszych norm

Volvo jako jeden z pierwszych producentów z klasy premium podjęło decyzję o odejściu od dużych silników. Od jakiegoś czasu pod maską nawet największych modeli producenta pod maską znajdziemy dwulitrowe jednostki R4. Wiele osób narzekało, ale w dobie coraz ostrzejszych norm ta decyzja okazała się słuszna. Volvo wyraźnie odchodzi także od diesla i stawia na hybrydy, a lada chwila do sprzedaży wejdzie pierwszy elektryk.

Jeszcze w 2017 r. 72 proc. sprzedanych w Polsce Volvo miało silnik wysokoprężny. Jak to wyglądało w 2019 r.?

  • Diesel - 43 proc. (4898 szt.)
  • M Hybrid Diesel - 9 proc. (1077 szt.)
  • Benzyna - 46 proc. (5200 szt.)
  • M Hybrid Benzyna - 0 proc. (12 szt.)
  • Hybrydy - 2 proc. (252 szt.).

W Polsce tempa nabierają pluginy. W 2020 r. mają już stanowić 5 proc. całej sprzedaży marki. Szwedzi podkreślają, że kolejne hybrydy i wersje czysto elektryczne pozwolą im spełniać w przyszłości coraz ostrzejsze normy. Marka suchą stopą przeszła przez ostatnie zamieszanie związane z WLTP - z oferty nie zniknęła żadna wersja silnikowa.

O obniżeniu emisji CO2 mówią wszyscy producenci i nie zapomina o tym także Volvo. W 2025 r. marka chce ją obniżyć o 40 proc. w porównaniu z 2018 r. Szwedzi angażują się także w coraz więcej proekologicznych inicjatyw.

Mercedes i BMW wydają się poza zasięgiem, ale czy Twoim zdaniem Volvo uda się prześcignąć na polskim rynku Audi?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.