Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce. Dwa z nich są w pierwszej dziesiątce najbardziej zatłoczonych w Europie

Najbardziej zakorkowanymi miastami w Polsce są Łódź, Kraków i Poznań. Warszawa znalazła się poza podium. W TomTom Traffic Index 2020 Łódź i Kraków znalazły się w pierwszej dziesiątce najbardziej zakorkowanych miast w Europie.

Najbardziej zakorkowane miasta na świecie

TomTom Traffic Index to coroczny raport opisujący sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie. W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.

Wkurzają cię korki? Tak trzeba jeździć, by je rozładować

Zobacz wideo

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce

Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie

Poniżej zestawienie dziesięciu najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Wartość procentowa wyraża, ile dodatkowego czasu kierowcy spędzają w korkach, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego.

  1. Bengaluru, Indie 71%
  2. Manila, Filipiny 71%
  3. Bogota, Kolumbia 68%
  4. Bombaj, Indie 65%
  5. Pune, Indie 59%
  6. Moskwa, Rosja 59%
  7. Lima, Peru 57%
  8. Nowe Delhi, Indie 56%
  9. Stambuł, Turcja 55%
  10. Dżakarta, Indonezja 53%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie

  1. Moskwa, Rosja 59%
  2. Stambuł, Turcja 55%
  3. Kijów, Ukraina 53% 8
  4. Bukareszt, Rumunia 52%
  5. Sankt Petersburg, Rosja 49%
  6. Dublin, Irlandia 48%
  7. Odessa, Ukraina 47%
  8. Łódź, Polska 47%
  9. Kraków, Polska 45%
  10. Nowosybirsk, Rosja 45%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce

  1. Łódź 47%, wzrost o 3%
  2. Kraków 45%, wzrost o 5%
  3. Poznań 44%, wzrost o 5%
  4. Warszawa 40%, wzrost o 1%
  5. Wrocław 39%, wzrost o 4%
  6. Bydgoszcz 34%, wzrost o 3%
  7. Trójmiasto 33%, wzrost o 3%
  8. Szczecin 30%, wzrost o 3%
  9. Lublin 27%, wzrost o 2%
  10. Białystok 26%, wzrost o 1%

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:

Łódź

  • Zachodnia
  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
  • Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Aleja Włókniarzy

Warszawa

  • Wawelska/Aleja Armii Ludowej
  • Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
  • Dolina Służewiecka
  • Aleja Wincentego Witosa

Kraków

  • Zakopiańska
  • Powstańców Wielkopolskich/Nowohucka
  • Marii Konopnickiej
  • Jerzego Turowicza

Poznań

  • Franklina Roosevelta
  • Królowej Jadwigi/Bolesława Krzywoustego
  • Jana Pawła II
  • Bałtycka (Most Lecha)

Wrocław

  • Generała Kazimierza Pułaskiego
  • Zwycięska
  • Klecińska
  • Jedności Narodowej
  • Traugutta

TomTom Traffic Index - jak powstał raport

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli np. TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.