Za nowe samochody płacimy coraz więcej. W zeszłym roku średnia cena przekroczyła 111 tysięcy złotych

111 684 złotych. Dokładnie tyle wyniosła średnia cena nowego samochodu w Polsce w 2019 r. O trzy procent więcej niż w zeszłym roku. Jednak nie wszystkie marki drożeją.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że w zeszłym roku średnia cena sprzedanego w Polsce nowego samochodu wynosiła 111 684 zł. To oznacza, że płaciliśmy więcej niż w 2018 r. - dokładnie o 3,03 proc. Kiedy średnia cena dla całego rynku podskoczyła, to segment marek popularnych odnotował spadek. Za tzw. marki premium płaciliśmy średnio 223 116 zł, czyli o 3,88 proc. mniej niż w 2018 r.

Jak bardzo drożeją samochody w Polsce?

Dane z ostatnich 20 lat pokazują, że średnie ceny sprzedaży rosły w tym samym tempie, co przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej

- czytamy w raporcie Samaru, w którym to stwierdzenie poparto konkretnymi liczbami. W 1999 r. nowy samochód średnio kosztował 35 957 zł, co wynosiło lekko ponad 21 średnich miesięcznych pensji. Na nowy samochód w 2019 r. trzeba wydać 22,5 średniego wynagrodzenia. Realna podwyżka cen nie jest więc tak duża, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka.

Średnia cena nowego samochodu w Polsce na infografice:

Największe zmiany średniej ceny sprzedaży w poszczególnych to przede wszystkim zasługa SUV-ów. Citroena kojarzyliśmy dotąd raczej z niedrogimi samochodami, ale do sprzedaży niedawno wszedł bardzo ciepło przyjęty przez rynek model C5 Aircross, którego średnia cena w Polsce przekracza 125 tysięcy zł. Podobnie jest w przypadku Seata - u Hiszpanów średnią podbija Tarraco (158 tysięcy zł). SUV namieszał także w Lamborghini, bo do sprzedaży wszedł Urus, którego średnia cena jest niższa od klasycznych supersamochodów.

>>> W Studiu Biznes potężny SUV o wadze 2,3 tony. Sprawdzamy jego możliwości na drodze:

Więcej o:
Komentarze (8)
Za nowe samochody płacimy coraz więcej. W zeszłym roku średnia cena przekroczyła 111 tysięcy złotych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Tenik

    0

    Jakość aut z roku na rok coraz lepsza i co rusz to nowe technologię więc nie ma się co dziwić. Taka corolla 2.0 to bezawaryjne auto warte swojej ceny więc będziemy cieszyć się jazdą przez długie lata

  • Gość: Pimpek

    0

    Misiu puszysty! Dla pełnego obrazu podaj np. Ile średnich pensji kosztowało nowe auto w 1999 w Niemczech czy Czechach i ile 2019. Więcej? Mniej? To wtedy będę wiedział czy mam się z czego cieszyć.

  • Gość: mikulewicz

    Oceniono 6 razy 0

    Nowe technologie i nowe generacje kosztują, tak samo jak nowe jednostki napędowe które muszą spełniać co raz to większe wymogi UE... dlatego obecnie jak kupisz droższe auto wystarczy na dłużej tak jak w przypadku corolli i jej silnika hybrydowego 2.0

  • lucrimosa

    Oceniono 1 raz -1

    Pamietam, ze w 2000 r podstawowy passat diesel kosztowal 83.000 zł, dziś to bedzie koło stówy (manual, basis), więc Przez 20 lat ceny poszly w gore o cca 20%

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX