Jak jeździć samochodem po górach? Radzą instruktorzy doskonalenia techniki jazdy

Najbliższe tygodnie będą mijały pod znakiem zimowych ferii. Wielu kierowców wybierze się w góry, by podziwiać piękne widoki i szusować po białym puchu. Należy jednak pamiętać, że jazda samochodem w górzystym wymagającym terenie rządzi się swoimi prawami. Instruktorzy szkoły bezpiecznej jazdy radzą na co trzeba zwrócić uwagę.

W czasie ferii wiele osób ruszy samochodami w góry. Do jazdy w takich warunkach trzeba się odpowiednio przygotować. Prowadzenie samochodu na ośnieżonych, krętych drogach ze stromymi podjazdami nie należy do najłatwiejszych zadań.

Przygotuj samochód

Niby trywialne, ale jednak kluczowe. Zimowe opony w dobrym stanie to podstawa. Jadąc w wyższe partie gór warto zapatrzyć się też w łańcuchy śniegowe. Można przećwiczyć ich zakładanie na przydomowym podjeździe, bo wbrew pozorom nie jest to takie proste jak się wszystkim wydaje. W bagażniku możemy mieć również saperkę lub inne narzędzie, które w razie potrzeby pomoże nam odgarnąć śnieg spod kół.

Więcej o łańcuchach pisaliśmy tutaj: Łańcuchy to sposób na śniegowy armagedon na drogach. Jak i kiedy je stosować?

Przed wyjazdem obowiązkowo skontrolujmy oświetlenie i stan techniczny auta - przede wszystkim zawieszenie i układ hamulcowy. Częste podjazdy, strome zjazdy i ostre zakręty mogą być dla samochodu nie lada wyzwaniem.

Jazda pod górkę

W górach dużym wyzwaniem są różnice wysokości. Pokonywanie wzniesienia, gdy droga jest oblodzona lub pokryta śniegiem, może sprawić trudność nawet doświadczonemu kierowcy.

W miarę możliwości powinniśmy dobrać właściwą prędkość jeszcze przed wjazdem na wzniesienie. Starajmy się nie dopuścić do ślizgania się kół, wybierając odpowiedni bieg i delikatnie manipulując gazem. W przypadku buksowania kół należy zmniejszyć nacisk na gaz, jednocześnie najlepiej utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszenia z miejsca

- mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

W zimie każdego dnia przez Szczyrk przejeżdżają tysiące samochodówW zimie każdego dnia przez Szczyrk przejeżdżają tysiące samochodów Fot. Julian Sojka / Agencja Wyborcza.pl

Ruszanie na oblodzonej nawierzchni

Jeśli jednak musimy ruszyć z miejsca, warto wiedzieć jak wykorzystać system kontroli trakcji. Gdy koła podczas ruszania zaczną wirować, tracąc przyczepność, system będzie ograniczał nadmiar mocy silnika, a nawet przyhamuje na zmianę koła napędowe, aby uzyskać lepszą trakcję. Kierowca powinien z wyczuciem ale konsekwentnie trzymać „gaz”. Koła ustawmy na wprost, aby zapewnić sobie lepszą przyczepność. W razie problemu pod koła napędowe możemy podłożyć gumowe dywaniki lub podsypać nieco piasku, oczywiście pamiętając o zasadach bezpieczeństwa.

Bardzo istotne okazuje się planowanie trasy i przewidywanie tego typu kłopotów. Jeśli mieliśmy możliwość w bezpiecznym miejscu przetestować możliwości ruszania pod górę naszego samochodu i jego opon na śniegu, będziemy wiedzieli, pod jakie wzniesienia możemy na drodze próbować podjechać albo kiedy powinniśmy użyć łańcuchów śniegowych. Najlepiej założyć je w bezpiecznych warunkach, jeszcze przed wjazdem na trudny odcinek.

03.01.2019 Zakopane. Kilkudniowe intensywne opady śniegu sparaliżowały ruch na podhalańskich drogach.03.01.2019 Zakopane. Kilkudniowe intensywne opady śniegu sparaliżowały ruch na podhalańskich drogach. Kilkudniowe

Zakręty

Drogi w górskich miejscowościach potrafią być wyjątkowo kręte. Z kolei poza obszarem zabudowanym trudno przewidzieć profil drogi. Tam także często nie widać pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Dlatego należy zachować szczególną ostrożność.

Aby bezpiecznie pokonać zakręt, musimy przede wszystkim dostosować prędkość do panujących warunków, czyli do przyczepności nawierzchni, stanu i rodzaju drogi, natężenia ruchu, widoczności. W przypadku ograniczonej widoczności wynikającej z konfiguracji drogi szczególnie istotne są zasady jazdy defensywnej – duży odstęp od poprzedzającego pojazdu, bardzo wczesne zwalnianie, patrzenie w lusterka i poprzez „czytelność” jazdy ostrzeganie innych na drodze o naszych zamiarach. Prędkość, neutralny balans samochodu i właściwy bieg dobieramy zawsze przed zakrętem, zostawiajmy miejsce na błędy innych. Pamiętajmy też, że nie wolno nam wyjeżdżać poza własny pas ruchu. Ścinanie zakrętów przy ograniczonej widoczności i śliskiej nawierzchni oznacza duże ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z naprzeciwka

– mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Renault Megane, zima, samochód zimąRenault Megane, zima, samochód zimą Renault

Więcej o:
Copyright © Agora SA