Na polskich drogach jest już 10 tysięcy samochodów elektrycznych. Kiedy będzie milion?

Premier Morawiecki miał bardzo ambitny plan, by do 2025 roku po polskich drogach jeździło milion samochodów elektrycznych. Do "deadline'u" zostało pięć lat, a my ledwo przekroczyliśmy próg 10 tysięcy.

Premier Morawiecki roztoczył przed wszystkimi idylliczną wizję elektryfikacji polskich dróg. Mało kto jednak wierzy w powodzenie tego planu. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podsumował statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych na polskim rynku. Z liczb wynika, że zapowiadany przez premiera milion jest jeszcze bardziej nieosiągalny niż się wszystkim wydawało.

Ledwo 10 tysięcy

Skoro za pięć lat mamy mieć w Polsce milion samochodów elektrycznych, to ile jest teraz? Powinno być kilkadziesiąt, lub wręcz kilkaset tysięcy. Jednak łącznie (wliczając samochody osobowe i dostawcze z napędem elektrycznym, hybrydowym typu plug-in i jeden pojazd wodorowy) mamy w Polsce 10 232 samochody ze zelektryfikowanym napędem. Z tej puli 4 322 sztuki (32,2 proc.) kupiono w 2019 roku, a aż 2 775 aut to nowe egzemplarze prosto z salonów. Zatem w minionym roku wzrost w stosunku do 2018 r. wyniósł aż 95,5 proc. SAMAR przewiduje, że kolejne lata także przyniosą dwucyfrowe tempo wzrostu. Do 2025 r. z milionem możemy nie zdążyć, ale widać, że kierowcy przekonują się do aut z alternatywnym źródłem napędu.

W tych województwach jest najwięcej samochodów elektrycznych

Najwięcej aut zarejestrowano w województwie mazowieckim - aż 3 777 szt., to ponad 1/3 rynku. Po około tysiącu aut zelektryfikowanych trafiło do województwa małopolskiego (1019 szt.), dolnośląskiego (950 szt.) i wielkopolskiego (922 szt.). Najmniej samochodów elektrycznych zarejestrowanych zostało w województwach opolskim (96 szt.), warmińsko-mazurskim (103 szt.) oraz lubuskim (105 szt.).

Ponad 60 proc. samochodów elektrycznych jest rejestrowanych przez firmy. Aż 50-procentowy udział mają firmy leasingowe, a ponad 17 proc. stanowią przedsiębiorstwa carsharingowe.

Najpopularniejsze w Polsce marki samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych:

  1. BMW - 2 835 szt.,
  2. Nissan - 1 325 szt.,
  3. Volvo - 728 szt.,
  4. Mini - 722 szt.,
  5. Mitsubishi - 617 szt.,
  6. Tesla - 594 szt.,
  7. Renault - 522 szt.,
  8. Porsche - 321 szt.,
  9. Kia - 276 szt.,
  10. Fiat - 276 szt.

Najpopularniejsze w Polsce modele samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych:

  1. BMW i3 - 1 314 szt.,
  2. Nissan Leaf - 1 188 szt.,
  3. MINI Countryman - 721 szt.,
  4. BMW serii 3 - 586 szt.,
  5. Mitsubishi Outlander - 551 szt.,
  6. Volvo XC90 - 415 szt.,
  7. Tesla Model S - 358 szt.,
  8. BMW serii 5 - 308 szt.,
  9. Ford C-MAX - 242 szt.,
  10. Renault ZOE - 223 szt.
Więcej o:
Copyright © Agora SA