W dzisiejszym materiale opieramy się na raportach publikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w ostatnich dniach. Zebraliśmy wszystko w jednym miejscu, co dało pełny obraz polskiego rynku. Jakie były ulubione samochody Polaków w 2019 r.? Zaczynamy od samochodów używanych, które ściągnęliśmy nad Wisłę na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy.
Import samochodów używanych do Polski w 2019 r. wyniósł 1 009 184 szt., co oznacza wzrost o 0,59 proc. w porównaniu z 2018 r. Statystyczny pojazd ma 11 lat i 11 miesięcy. Samochody osobowe to 92 proc. całego importu, a nad Wisłę przyjechało sporo diesli, bo te stanowią 43,7 proc sprowadzonych samochodów.
Chyba dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że odpowiedź brzmi "z Niemiec". W 2019 r. było to aż 582 712 pojazdów, czyli 57,7 proc. całego importu. Kolejne miejsca również nie są niespodziankami: Francja oraz Belgia.
>>> Zobacz. Osoby wycinające filtry DPF w swoich samochodach, często nie myślą, że w ten sposób trują przede wszystkim siebie i swoich bliskich:
Do Polski ściągnięto w zeszłym roku ponad 117 tys. volkswagenów i prawie 102 tys. opli. To zdecydowanie najchętniej importowane marki. Zestawienie marek zdominowali producenci z Niemiec. W pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze dwie marki z Francji oraz jedną z Japonii.
Wielka trójka polskiego importu samochodów używanych od wielu lat pozostaje taka sama. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się Audi A4, a na podium znajdziemy jeszcze Volkswagena Golfa oraz Opla Astrę. Prawie wszystkie modele w pierwszej dziesiątce to samochody niemieckie.
Poniższą infografikę możecie wyświetlić na pełnym ekranie. Wystarczy na nią najechać, kliknąć w trzy kropki pojawiające się w prawy górnym rogu i wybrać odpowiednią ikonkę. Przygotowana przez IBRM SAMAR infografika ma dwie strony, jest w pełni interaktywna i znajdziecie na niej mnóstwo ciekawych statystyk.
Licznik rejestracji nowych samochodów w Polsce przekroczył w zeszłym roku pół miliona aut - dokładnie było to 555 606 aut, co oznacza poprawę o 4,4 proc. w porównaniu z 2018 r.
Na rynku nowych samochodów obserwowaliśmy bardzo ciekawy pojedynek. Skoda Octavia, która w ostatnich latach zdominowała polski rynek, do ostatnich dni walczyła z nową Toyotą Corollą. Walka była zacięta, a Skoda wygrała o włos. W przyszłym roku możemy mieć nowego lidera. Które modele jeszcze cieszyły się największą popularnością? Tradycyjnie w Polsce bardzo mocny jest niemiecki koncern VAG (do Niemców oprócz VW należą m.in. Skoda, Seat oraz Audi) oraz japońska Toyota.
Nie jest tajemnicą, że polski rynek nowych samochodów zdominowany jest przez zakupy firm. To właśnie floty napędzają sprzedaż. Jeżeli wyłączymy je ze statystyk, to zestawienie najpopularniejszych modeli wyraźnie się zmienia. Klienci indywidualni zarejestrowali 162 881 aut (przypomnijmy, cały rynek to 555 606), o 10,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2018 r. To większy wzrost niż całego rynku nowych samochodów, bo ten wzrósł o 4,4 proc.
Najpopularniejszy nowy samochód "zwykłego Kowalskiego"? Dacia Duster ze sporą przewagą nad dwiema Toyotami. Numer 1 całego rynku Octavia zajęła dopiero siódme miejsce.
W segmencie samochodów luksusowych bezkonkurencyjni okazali się producenci z Niemiec. Liderem klasy premium w 2019 r. był Mercedes, któremu udało się poprawić rok do roku o 4,64 proc. i zamknąć 2019 r. wynikiem 21 072 zarejestrowanych aut. Do końca z Mercedesem o polskich klientów rywalizowało BMW, które znalazło się na ogromnym, aż 32,52-procentowym plusie. Do głównego rywala Bawarczycy nie stracili wiele - nad Wisłą zarejestrowano 20 699 BMW.
Od wielu lat najpopularniejszym samochodem klasy premium w Polsce jest Volvo XC60. I tak było również w 2019 r., ale Szwedzi czuli przez cały rok czuli na karku oddech nowej trójki BMW. Różnica pomiędzy tymi dwoma autami jest symboliczna. Podium zamknęło inne BMW - SUV klasy średniej X3, bezpośredni konkurent XC60.
Pełne raporty, z których wyciągnęliśmy dzisiaj najciekawsze liczby znajdziecie na stronie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR: import używanych, samochody nowe, klienci indywidualni, marki luksusowe.