Najmocniejsze hot hatche segmentu B mają około 200 KM i są przednionapędówkami. Toyota modelem GR Yaris postanowiła pójść o krok dalej - wyraźnie podbić moc, dać swojemu mieszczuchowi napęd 4x4, a "inspiracji rajdami" nie ograniczyć tylko do agresywniej narysowanych zderzaków i kilku ozdobnych listw. Toyota GR Yaris gra we własnej lidze.
Co pod maską? Zupełnie nowa jednostka. Ma trzy cylindry, turbosprężarkę oraz 1,6 litra pojemności. I obłędną jak na tak mały samochód moc 261 KM oraz 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Łączona jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którą przystosowano do pracy z wysokim momentem obrotowym.
Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego
- chwali się producent, a swoje słowa potwierdza osiągami:
Kolejna rzecz, która wyróżni Toyotę GR Yaris na tle innych piekielnie szybkich hatchbacków to napęd 4x4 GR-Four. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Na liście opcji pojawi się Pakiet Circuit z dwoma mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.
Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). Jak rozkłada się napęd w zależności od trybów jazdy?
Na tym jednak nie koniec. GR Yaris powstał na nowej platformie, która jest połączeniem platformy GA-B (z niej korzysta zwykły nowy Yaris) oraz GA-C (z większej Corolli). Taki zabieg był konieczny do zaprojektowania nowego zawieszenia oraz zamontowania napędu GR-FOUR. 261-konny Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów, a z przodu zamontowano kolumny MacPhersona. Do tego dodano jeszcze wyczynowy układ hamulcowy (nacinane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu).
Jakby GR Yaris był dla was zbyt łagodny, to przygotowano dla niego także Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.
Toyota GR Yaris wejdzie na rynek w drugiej połowie 2020 roku.
Produkowana będzie w zakładach GR w Motomachi. Tej samej fabryce, z której na drogi wyjeżdżał Lexus LFA.