Via Baltica biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę, aż do Estonii. Z początkiem stycznia 2020 r. podpisano umowy opiewające na 1,8 miliarda złotych. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości kierowcy pojadą nowymi odcinkami tej trasy. Podpisano umowy na dokończenie projektowania i budowy 40 kilometrów drogi ekspresowej S61 na odcinkach Suwałki - Budzisko i Podborze - Śniadowo.
Łączna długość przyszłej trasy S61 to prawie 210 km. Kierowcy aktualnie mają do dyspozycji dwa odcinki o łącznej długości ok. 25,5 km (fragment obwodnicy Augustowa i cała obwodnica Suwałk. Pozostała część S61 jest w realizacji w formie podpisanych umów z wykonawcami albo w budowie.
Wiosną 2020 roku planowane jest oddanie II jezdni obwodnicy Szczuczyna, a realizacja ostatnich odcinków S61 powinna zakończyć się w III kwartale 2023 r.
Odcinek będzie miał 24,16 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego. W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. Zakończenie prac jest planowane na jesień 2022 roku.
Odcinek trasy S61 od węzła Podborze (z węzłem) do węzła Śniadowo (bez węzła), ma długość 19,46 km. Dodatkowo inwestycja obejmie przebudowę ok. 3 km istniejącej S8. Wartość obecnej umowy to blisko 750 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zakończenie robót planowane jest na III kwartał 2023 r.
Źródło: GDDKiA