Od 5 stycznia w UE obowi您uje nowe prawo. Chodzi o obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa, w tym tzw. czarne skrzynki

Piotr Koz這wski
W nowych samochodach b璠zie obowi您kowo montowane prawie 30 system闚 bezpiecze雟twa - od 5 stycznia to ju nieodwracalne. Tego dnia nowe prawo wesz這 w 篡cie.

Nowe przepisy zosta造 zatwierdzone ju w ubieg造m roku przez Parlament Europejski i pa雟twa cz這nkowskie w Radzie UE, ale dopiero 5 stycznia zosta造 oficjalnie opublikowane. Za這穎no jednak d逝gi okres tzw. vacatio legis - nowe przepisy odmieni ulice Unii Europejskiej w maju 2022 roku. To wtedy ka盥y nowy samoch鏚 wyje盥瘸j帷y na ulice pa雟tw UE b璠zie musia by wyposa穎ny w niemal 30 system闚 bezpiecze雟twa (modele ju istniej帷e b璠 musia造 by w nie wyposa穎ne od maja 2024 roku).

Patrzy豉 w telefon i pewnie wesz豉 na pasy. Policja pokazuje nagranie

Zobacz wideo

Nowe obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa w samochodach w UE

25 tys. zabitych i 135 tys. ci篹ko rannych – to coroczny bilans wypadk闚 na drogach Unii Europejskiej, kt鏎e kosztuj wsp鏊not 100 mld euro. Te liczby od lat s zbli穎ne, dlatego Parlament Europejski popar nowe przepisy wprowadzaj帷e dziewi耩 nowych system闚 bezpiecze雟twa, w kt鏎e b璠 wyposa穎ne wszystkie samochody trafiaj帷e na drogi Unii Europejskiej. Szacuje si, 瞠 dzi瘯i temu do 2038 roku na europejskich drogach zginie o 25 tys. os鏏 mniej.

Od maja 2022 roku ka盥y nowy samoch鏚 osobowy i dostawczy w UE b璠zie obowi您kowo wyposa穎ny m.in. w:

  • Inteligentne dostosowanie pr璠ko軼i. Dzi瘯i radarom i danym z map system b璠zie zna ograniczenia pr璠ko軼i obowi您uj帷e na drogach. Je郵i kierowca przekroczy dozwolon pr璠ko嗆, system poinformuje go o tym, wprowadzaj帷 peda gazu w wibracje. Wbrew niekt鏎ym opiniom, system w 瘸den spos鏏 nie redukuje pr璠ko軼i.
  • U豉twienia w zakresie monta簑 alkomat闚 blokuj帷ych zap這n. To znormalizowany interfejs u豉twiaj帷y monta alkomat闚 blokuj帷ych zap這n. Chodzi wy陰cznie o u豉twienia w zakresie monta簑, a nie wyposa瘸nie samochod闚 w alkomaty.
  • Monitorowanie senno軼i i uwagi kierowcy. To system analizuj帷y zachowanie kierowcy. Je郵i uzna, 瞠 jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerw.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To uk豉d, kt鏎y jest w stanie rozpozna poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca po鈍i璚a sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegaj帷y kierowc. Dzia豉 podobnie do tego opisanego powy瞠j.
  • Awaryjny sygna stopu. To szybkie pulsowanie 鈍iate stopu informuj帷e kierowc闚 jad帷ych za nami, 瞠 rozpocz瘭i鄉y intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiekt闚 przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z ty逝 lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa mo磧iwo嗆 zderzenia, uruchamia uk豉d hamulcowy, aby zmniejszy pr璠ko嗆, nie dopuszczaj帷 do zderzenia lub ograniczy jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To uk豉d uniemo磧iwiaj帷y niezamierzon zmian pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadk闚. Tak zwana „czarna skrzynka” w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by u豉twi s逝瘺om poznanie przyczyn wypadku.

Wyb鏎 akurat tych system闚 nie by przypadkowy. UE dok豉dnie przeanalizowa豉 wypadki pod k徠em przyczyn i wybra豉 uk豉dy, kt鏎e relatywnie niedu篡m kosztem mog znacz帷o wp造n望 na bezpiecze雟two na drogach.

Tutaj pisali鄉y o tym, jak nowe obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa wp造n na ceny samochod闚.

Wi璚ej o: