Od 5 stycznia w UE obowi您uje nowe prawo. Chodzi o obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa, w tym tzw. czarne skrzynki

Piotr Koz這wski
W nowych samochodach b璠zie obowi您kowo montowane prawie 30 system闚 bezpiecze雟twa - od 5 stycznia to ju nieodwracalne. Tego dnia nowe prawo wesz這 w 篡cie.

Nowe przepisy zostały zatwierdzone już w ubiegłym roku przez Parlament Europejski i państwa członkowskie w Radzie UE, ale dopiero 5 stycznia zostały oficjalnie opublikowane. Założono jednak długi okres tzw. vacatio legis - nowe przepisy odmienią ulice Unii Europejskiej w maju 2022 roku. To wtedy każdy nowy samochód wyjeżdżający na ulice państw UE będzie musiał być wyposażony w niemal 30 systemów bezpieczeństwa (modele już istniejące będą musiały być w nie wyposażone od maja 2024 roku).

Patrzyła w telefon i pewnie weszła na pasy. Policja pokazuje nagranie

Zobacz wideo

Nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w samochodach w UE

25 tys. zabitych i 135 tys. ciężko rannych – to coroczny bilans wypadków na drogach Unii Europejskiej, które kosztują wspólnotę 100 mld euro. Te liczby od lat są zbliżone, dlatego Parlament Europejski poparł nowe przepisy wprowadzające dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa, w które będą wyposażone wszystkie samochody trafiające na drogi Unii Europejskiej. Szacuje się, że dzięki temu do 2038 roku na europejskich drogach zginie o 25 tys. osób mniej.

Od maja 2022 roku każdy nowy samochód osobowy i dostawczy w UE będzie obowiązkowo wyposażony m.in. w:

  • Inteligentne dostosowanie prędkości. Dzięki radarom i danym z map system będzie znał ograniczenia prędkości obowiązujące na drogach. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje. Wbrew niektórym opiniom, system w żaden sposób nie redukuje prędkości.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
  • Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę. Działa podobnie do tego opisanego powyżej.
  • Awaryjny sygnał stopu. To szybkie pulsowanie świateł stopu informujące kierowców jadących za nami, że rozpoczęliśmy intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z tyłu lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia, uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość, nie dopuszczając do zderzenia lub ograniczyć jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadków. Tak zwana „czarna skrzynka” w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.

Wybór akurat tych systemów nie był przypadkowy. UE dokładnie przeanalizowała wypadki pod kątem przyczyn i wybrała układy, które relatywnie niedużym kosztem mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.

Tutaj pisaliśmy o tym, jak nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa wpłyną na ceny samochodów.

Wi璚ej o: