Od 5 stycznia w UE obowi您uje nowe prawo. Chodzi o obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa, w tym tzw. czarne skrzynki

Piotr Koz這wski
W nowych samochodach b璠zie obowi您kowo montowane prawie 30 system闚 bezpiecze雟twa - od 5 stycznia to ju nieodwracalne. Tego dnia nowe prawo wesz這 w 篡cie.

Nowe przepisy zosta造 zatwierdzone ju w ubieg造m roku przez Parlament Europejski i pa雟twa cz這nkowskie w Radzie UE, ale dopiero 5 stycznia zosta造 oficjalnie opublikowane. Za這穎no jednak d逝gi okres tzw. vacatio legis - nowe przepisy odmieni ulice Unii Europejskiej w maju 2022 roku. To wtedy ka盥y nowy samoch鏚 wyje盥瘸j帷y na ulice pa雟tw UE b璠zie musia by wyposa穎ny w niemal 30 system闚 bezpiecze雟twa (modele ju istniej帷e b璠 musia造 by w nie wyposa穎ne od maja 2024 roku).

Patrzy豉 w telefon i pewnie wesz豉 na pasy. Policja pokazuje nagranie

Zobacz wideo

Nowe obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa w samochodach w UE

25 tys. zabitych i 135 tys. ci篹ko rannych – to coroczny bilans wypadk闚 na drogach Unii Europejskiej, kt鏎e kosztuj wsp鏊not 100 mld euro. Te liczby od lat s zbli穎ne, dlatego Parlament Europejski popar nowe przepisy wprowadzaj帷e dziewi耩 nowych system闚 bezpiecze雟twa, w kt鏎e b璠 wyposa穎ne wszystkie samochody trafiaj帷e na drogi Unii Europejskiej. Szacuje si, 瞠 dzi瘯i temu do 2038 roku na europejskich drogach zginie o 25 tys. os鏏 mniej.

Od maja 2022 roku ka盥y nowy samoch鏚 osobowy i dostawczy w UE b璠zie obowi您kowo wyposa穎ny m.in. w:

  • Inteligentne dostosowanie pr璠ko軼i. Dzi瘯i radarom i danym z map system b璠zie zna ograniczenia pr璠ko軼i obowi您uj帷e na drogach. Je郵i kierowca przekroczy dozwolon pr璠ko嗆, system poinformuje go o tym, wprowadzaj帷 peda gazu w wibracje. Wbrew niekt鏎ym opiniom, system w 瘸den spos鏏 nie redukuje pr璠ko軼i.
  • U豉twienia w zakresie monta簑 alkomat闚 blokuj帷ych zap這n. To znormalizowany interfejs u豉twiaj帷y monta alkomat闚 blokuj帷ych zap這n. Chodzi wy陰cznie o u豉twienia w zakresie monta簑, a nie wyposa瘸nie samochod闚 w alkomaty.
  • Monitorowanie senno軼i i uwagi kierowcy. To system analizuj帷y zachowanie kierowcy. Je郵i uzna, 瞠 jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerw.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To uk豉d, kt鏎y jest w stanie rozpozna poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca po鈍i璚a sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegaj帷y kierowc. Dzia豉 podobnie do tego opisanego powy瞠j.
  • Awaryjny sygna stopu. To szybkie pulsowanie 鈍iate stopu informuj帷e kierowc闚 jad帷ych za nami, 瞠 rozpocz瘭i鄉y intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiekt闚 przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z ty逝 lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa mo磧iwo嗆 zderzenia, uruchamia uk豉d hamulcowy, aby zmniejszy pr璠ko嗆, nie dopuszczaj帷 do zderzenia lub ograniczy jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To uk豉d uniemo磧iwiaj帷y niezamierzon zmian pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadk闚. Tak zwana „czarna skrzynka” w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by u豉twi s逝瘺om poznanie przyczyn wypadku.

Wyb鏎 akurat tych system闚 nie by przypadkowy. UE dok豉dnie przeanalizowa豉 wypadki pod k徠em przyczyn i wybra豉 uk豉dy, kt鏎e relatywnie niedu篡m kosztem mog znacz帷o wp造n望 na bezpiecze雟two na drogach.

Tutaj pisali鄉y o tym, jak nowe obowi您kowe systemy bezpiecze雟twa wp造n na ceny samochod闚.

Wi璚ej o:
Komentarze (42)
Nowe systemy bezpiecze雟twa w samochodach. Obowi您kowe czarne skrzynki
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • liczbynieklamia

    Oceniono 17 razy 9

    Patrz帷 na histori obowi您kowego wyposa瞠nia bezpiecze雟twa (pasy, poduszki, ABS, ESP, ...) mo積a trzy rzeczy powiedzie niemal z pewno軼i:
    - ceny samochod闚 dot康 niewyposa穎nych w te systemy wzrosn, ale niewiele
    - ceny samochod闚 dot康 wyposa穎nych w te systemy drastycznie spadn
    - pojawi sidu穎 nowych system闚 bezpiecze雟twa, 瞠by znowu mie za co kosi srogie dop豉ty

    Mnie szczeg鏊nie cieszy... interfejs do alkomat闚. Nie dlatego, 瞠 uwa瘸m to za potrzebne, ale uwa瘸m, 瞠 czas najwy窺zy pewne rzeczy zacz望w samochodach standaryzowa: zrobi OBD-III do pe軟ej diagnostyki pojazdu (nie tylko silnika), wprowadzi interfejs do ekran闚 multimedialnych (tak, by mo積a je by這 wymienia jak kiedy radio w kieszeni DIN na z陰czce ISO), itp.

  • Gość: gosc

    Oceniono 9 razy 1

    Teraz nowe systemy, czarne skrzynki itp. a za chwil drobna aktualizacja oprogramowania i wysy豉nie wszystkich danych "live" w standardzie...

  • pbe64

    Oceniono 9 razy 1

    Dwa z tych system闚 w Polsce nie zadzia豉j na pewno.
    - Inteligentne dostosowanie pr璠ko軼i - nie ma szans. Nikt nie panuje nad znakami ustawianymi w Polsce. Je盥輳 t sam tras i co kilka tygodni pojawiaj si i znikaj nowe znaki zmieniaj帷e pr璠ko嗆. Sprawdza貫m kilka program闚 do nawigacji i 瘸den nie nad捫a za zmianami wprowadzanymi przez drogowc闚. Na odcinku 100 km 鈔ednio 10-15 miejsc ma inne ograniczenia pr璠ko軼i ni wskazywane przez nawigacj, wi璚 nie wierze, 瞠 jakikolwiek system montowany w samochodzie b璠zie mia aktualniejsze dane.
    - System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu - mo瞠 na autostradach i drogach krajowych zadzia豉, ale ju nawet na drogach wojew鏚zkich s miejsca, gdzie malowania poziome s w takim stanie, 瞠 w czasie deszczu trudno jest je dostrzec nawet w dzie, a automat chyba nie b璠zie tu lepszy od cz這wieka

  • Gość: go嗆

    0

    pod citigo elektryczn nie mo積a komentowa. Nie dziwi si, tam znowu takie kwiatki: "bateri o pojemno軼i 36,8 kWh" . Ciekawa miara... historycy wpadaj w histeri, 瞠 w podstaw闚ce m闚ili: po co mi fizyka, w 篡ciu mi si nie przyda"....

  • Gość: dziadekzpragi

    0

    A kiedy wejdzie obowi您kowy system wy陰czaj帷y m霩g kierowcy ? Czy UE ju pracuje nad zagadnieniem ?

  • Gość: h2o

    Oceniono 16 razy 0

    a u nas p鏦i co wycina si dpf'y... wi璚 z innymi nowinkami te sobie jako poradzimy

  • swoboda_t

    Oceniono 3 razy -1

    Systemy utrzymania pasa ruchu i automatycznego hamowania s p鏦i co wysoce niedoskona貫 i potrafi wr璚z powodowa zagro瞠nie. O ile b璠zie mo積a je wy陰czy, jak w obecnych samochodach, to ok, ale niezupe軟ie zgadzam si akurat z tym wymogiem.

  • remo29

    Oceniono 8 razy -2

    Potem widzisz takiego pacjenta "z systemami" - jak komputer 鈍iate czy wycieraczek nie w陰czy, to on na to nie wpadnie, wpada w po郵izg, bo kto by my郵a o zwolnieniu na 逝ku, cofaj帷 przyjebie ci w mask, bo przecie lusterka to prze篡tek, od tego co jest z ty逝 s czujniki, zaparkowa bez asystenta nie potrafi, wi璚 stanie na trzech miejscach itp. Ju chyba lepiej, 瞠by system zast徙i cz這wieka, bo to sta豉 si najs豉bsza cz窷 samochodu.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX