Przetarg dotyczy ostatniego, czwartego odcinka, który powstanie w ramach budowy drogi S1 na trasie Kosztowy - Bielsko Biała. Trasa ma mieć przebieg dwujezdniowej drogi krajowej klasy GP. Obwodnica Oświęcimia pobiegnie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy Bojszowy i Oświęcim,
W ramach tego odcinka szczególnego podejścia wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz - Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz - Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Przetargi na wszystkie odcinki drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bielska-Białej zostały ogłoszone w tym roku, a obwodnica Oświęcimia była ostatnim. Docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Zakończenie budowy całego przebiegu S1 zaplanowane jest na 2023 rok.
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła):
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice:
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem):
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia o długości ok. 9,04 km