Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Jak poprawnie jeździć po rondzie? Wyjaśniamy wątpliwości

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo, a to jeden z tych tematów, który prowokuje najwięcej dyskusji kierowców. Jak poprawnie jeździć po rondzie? Czy należy używać kierunkowskazów i kto ma pierwszeńtwo na rondzie. Odpowiadamy na wszystkie pytania tego typu.

Jak poprawnie jeździć po rondzie? Instrukcja obsługi ronda

Ronda jedno- i dwupasmowe, małe, średnie, turbinowe - trudno się połapać w samych rodzajach, a co dopiero w przepisach. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Tymczasem według prawa całe rondo traktowane jest jak skrzyżowanie. To teoria. Praktyka okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie? Dwa znaki - ruch okrężny i ustąp pierwszeństwa

W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: C-12, czyli informacja o ruchu okrężnym, i znak "ustąp pierwszeństwa". Wjeżdżając na takie rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczają. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając również muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami.

Tak oznakowana jest większość rond w Polsce. Obok znaku informującego o ruchu okrężnym widzimy wyraźny znak, nakazujący ustąpienie pierwszeństwa:

Nowe rondo u zbiegu ul. Glinki i Magnuszewskiej w BydgoszczyNowe rondo u zbiegu ul. Glinki i Magnuszewskiej w Bydgoszczy GRAŻYNA MARKS

Kto ma pierwszeństwo na rondzie, kiedy nie ma znaku ustąp pierwszeństwa?

BARDZO WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo.

Wielu kierowców o tym zapomina, bo przy przeważającej większości rond znajdziemy "znak ustąp pierwszeństwa przejazdu". Musimy się jednak mieć na baczności i nie brać tego za pewnik! Są w naszym kraju miejsca, w których obowiązują zasady, które opisaliśmy powyżej. Specjalnie je tak wyróżniliśmy, żeby zwrócić na to waszą uwagę. Jeżeli wjedziemy na takie skrzyżowanie "na pamięć", tak jak na wszystkie inne, to możemy spowodować wypadek.

Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda.

>>> Zobacz. Kierowca zignorował czerwone światło. W jego samochód uderzyły dwa tramwaje:

Zobacz wideo

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć

Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:

  • Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
  • Chcąc jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas.
  • Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:

  • Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
  • Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.
  • Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy. Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują.

Jak jeździć po rondzie turbinowym?

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych. Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji. Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - na rondach turbinowych niemożliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa.

Rondo turbinowe na p;. ChrapkaRondo turbinowe na p;. Chrapka Błażej Antonowicz Focus ART.

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów

Ile szkół jazdy, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Skoro przepisy uznają je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna? Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię.

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy włączać kierunkowskazu. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania ronda oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu.

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy?

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt
  • Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt
  • Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt
  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt
Zobacz wideo
Więcej o:
Komentarze (181)
Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Jak poprawnie jeździć po rondzie? Wyjaśniamy wątpliwości
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • zwyklaosoba

    Oceniono 39 razy 31

    Zasada umieszczania znaku A-7 przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym wynika z prostej praktycznej przyczyny. Jeśli pierwszeństwo zachowaliby wjeżdżający na rondo to przy większym natężeniu ruchu rondo po prostu zapchałoby się. Taka sama zasada obowiązuje przy korzystaniu z komunikacji zbiorowej - najpierw pasażerowie wychodzą, a dopiero później wchodzą.

  • Gość: ARD11

    Oceniono 26 razy 26

    Niestety kierowcy nagminnie nie używają kierunkowskazów przy zjeżdżaniu z ronda. Nikt duchem świętym nie jest i nie sposób przewidzieć co taki delikwent zamierza zrobić. Bezpieczniej jest zaczekać aż łaskawie zjedzie, ale przez to tworzą się korki. Kierowcy nie używają też kierunkowskazów przy zmianie pasa ruchu. Apeluje o mandaty za nieużywanie kierunkowskazów.

  • alighator2x

    Oceniono 54 razy 20

    jeśli nie ma znaków poziomych odnośnie kierunków jazdy, to dlaczego objechanie ronda prawym pasem jest niedozwolone? brednie! jesli linie pokazują na rondzie dwa czy trzy okręgi - to mogę sobie jeździć caly dzień jak koń w cyrku

  • 162tony

    Oceniono 27 razy 13

    wjeżdżanie na rondo z włączonym lewym kierunkowskazem może oznaczać że ...
    - przyjechałeś z UK i że za chwilkę pojedziesz pod prąd
    - że pojedziesz pod prąd bo masz promile albo coś z głową
    - że przypadkiem włączyłeś kierunkowskaz i nikt nie wie po CH
    - że włączyłeś kierunkowskaz i nawet sam nie wiesz po co...

    Zjeżdżasz z ronda - włączasz kierunkowskaz, zmieniasz pas na rondzie - włączasz kierunkowskaz. Koniec.

  • chlopzlasu

    Oceniono 8 razy 8

    Jeszcze jedno. Poniższa dyskusja, mnogość opinii,
    Interpretacji pokazują jak niejasne są te przepisy. Wszystkim życzę ostrożności na rondach...

  • Gość: hens

    Oceniono 10 razy 6

    Jazda po rondzie to jaj jazda po ulicy jednokierunkowej z uliczkami w prawo. Rondem możesz jeździć dookoła bez kierunkowskazu (patrz wyżej) Jeżeli "dasz" kierunkowskaz w lewo, to sygnalizujesz że wjeżdzasz na trawnik lub klomb na rondzie. Kierunkowskaz w prawo włączasz gdy zmieniasz pas na rondzie lub zjeżdżasz z ronda, nawet gdy rondo jest eliptyczne (jajowate) a ty cały jedziesz na wprost.

  • Gość: StZg

    Oceniono 8 razy 6

    Na Placu Gwiazdy w Paryżu jest 12 zjazdów. Ponieważ jest wybrukowany więc nie ma tam żadnego oznakowania poziomego. Bywa, że samochody jadą wobec siebie pod kątem większym niż 90 stopni (jeden zjeżdża z ronda, a drugi jedzie do środka). Karoserie wprawdzie mają "paryskie" ale ogólnie dają radę.

  • roman.wurster

    Oceniono 4 razy 4

    Rondo ;) ile osob tyle sposobow - ja uzywam kierunkowskazu przy zjezdzie , zmianie pasa ruchu i jezeli zjezdzam pierwszym zjazdem - to wrzucam kierunek w prawo .

  • on691

    Oceniono 7 razy 3

    "Uwielbiam" kierowców i szkoły jazdy, które przymuszają uczniów do wrzucania LEWEGO (!!!) kierunkowskazu przy dojeżdżaniu do ronda. Zawsze mam wtedy wątpliwości, czy aby kierujący pojazdem nie ma akurat zamiaru wybrać drogi na skróty i pojechać małym rondem od razu w lewo. A jak są trzy zjazdy z ronda, to który akurat wybiera, bo mogę się jedynie domyślić, że nie ten pierwszy. Dużym problemem jest też wybranie, kto ma pierwszeństwo na rondzie o dwóch pasach i np 2 -3 zjazdach z ronda. Z artykułu wynika, że jazda prawym pasem na takim rondzie jest zabroniona o ile kierowca nie zamierza opuścić ronda na pierwszym zjeździe. A my np. jedziemy wewnętrznym pasem i zamierzamy opuścić rondo na np. 2 czy 3 zjeździe. A tu akurat po zewnętrznej jedzie pojazd i nie zamierza zjechać pierwszym zjazdem jak teoretycznie powinien. Dochodzi do stłuczki i co? Mieliśmy gościa po prawej stronie:)))

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX