Umowa o fuzji podpisana. FCA i PSA utworzą giganta o wartości 50 miliardów dolarów

Filip Trusz
To już pewne - dojdzie do fuzji FCA i PSA. Oba koncerny podpisały właśnie umowę, a na motoryzacyjnej mapie świata powstanie kolejny wielki gracz, którego wartość szacowana jest na 50 mld dolarów. Będzie to 4. największy producent aut na świecie.

O połączeniu dwóch wielkich koncernów, PSA oraz FCA, pisaliśmy pod koniec października. Wtedy strony doszły do porozumienia, ale musiały dograć ostatnie szczegóły fuzji. Teraz oficjalnie podpisano umowę i tym samym powstał czwarty największy producent samochodów na świecie.

Zgodnie z poprzednimi doniesieniami, PSA i FCA będą miały po 50 proc. udziałów w nowej spółce, na siedzibę której wybrano Holandię. Dyrektorem generalnym (CEO) zostanie Carlos Tavares, czyli aktualny głównodowodzący francuskim koncernem PSA. Z kolei John Elkann z FCA ma pełnić rolę przewodniczącego zarządu. Tajemnicą pozostaje na razie nazwa spółki. Fuzja zostanie ostatecznie sfinalizowana w ciągu 12-15 miesięcy. Jak podaje IBRM SAMAR, firma ma być notowana na giełdach: Euronext w Paryżu, Borsa Italiana w Mediolanie oraz na New York Stock Exchange.

FCA i PSA razem - powstaje czwarty największy producent samochodów

Potencjalna wartość FCA i PSA to ponad 50 miliardów dolarów. Będzie to czwarty największy producent samochodów na świecie. W zeszłym roku w sumie te dwa koncerny sprzedały 8,7 miliona samochodów. Większe są tylko: VAG, Toyota Group oraz alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Do francuskiego PSA należą następujące marki:

  • Peugeot,
  • Citroen,
  • DS,
  • Opel,
  • Vauxhall.

Z kolei FCA to właściciel m.in.:

  • Fiata,
  • Alfy Romeo,
  • Jeepa,
  • Chryslera,
  • Lancii,
  • Maserati,
  • Dodge'a,
  • oraz RAM-a.

Po co Fiat łączy się z Peugeotem?

Peugeot od dłuższego czasu zapowiada wejście na amerykański rynek. Połączenie się z mającym tam mocną pozycję koncernem FCA znacznie ułatwi tę skomplikowaną operację. Z kolei FCA może odbudować się w Europie, gdzie marki koncernu ostatnio nie radzą sobie tak dobrze jak przed laty.

Koncerny podkreślają też, że fuzja przyniesie około 3,7 miliarda euro oszczędności rocznie dzięki synergii. Przykłady? Poszczególne marki nowego koncernu będą mogły korzystać ze wspólnych platform, jednostek napędowych, wspólnie pracować nad nowymi technologiami, rozwijać elektromobilność czy wspólnie negocjować z partnerami. Nie wiadomo jeszcze, jak fuzja wpłynie na fabryki należące do PSA i FCA (to bardzo ważne z polskiej perspektywy, bo Fiat ma w Polsce fabrykę w Tychach, a PSA w Gliwicach). Na razie w oficjalnym komunikacie możemy przeczytać, że nie są planowane żadne zamknięcia zakładów i zwalnianie pracowników.

Zobacz wideo
Więcej o:
Komentarze (22)
Umowa o fuzji podpisana. FCA i PSA utworzą giganta o wartości 50 miliardów dolarów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: deros

    Oceniono 4 razy 4

    i tak od dawna nikt nie wie kto i co produkuje dla konkretnego auta..np do mojego Kangoo przednie klocki pasowały wyłącznie od Suzuki..( modelu już nie pamiętam)

  • Gość: bigu

    Oceniono 1 raz 1

    A co z fabryką FCA Powertrain w Bielsku-Białej gdzie jest więcej dni postojowych od roboczych?

  • karo80.0

    Oceniono 6 razy 0

    50 miliardów USD. Rzeczywiście gigant, ale dla perspektywy warto sobie uświadomić, że wartość Apple to dzisiaj... 1240 miliardów USD.

  • stulpysk

    Oceniono 1 raz -1

    Tfansfuzja - niemiec z francuzem - łolaboga

  • herr7

    Oceniono 1 raz -1

    Fuzja, fuzją. Mnie interesuje, czy te zmiany przetrwają fabryki w Gliwicach i Tychach?

  • marcinmarcin12

    Oceniono 2 razy -2

    Wszyscy posiadacze marek z krajow gdzie biznes jest na styku z panstwem ozdobiony sillnymi ziazkami zawodowymi. Dlaczego Francuzi jako jedyne w Europie potrafia produkowac od sprzetu do lotow kosmicznych poprzez okrety z naperdem jadrowym na samochodach konczac? Nawet Niemcy przy nich to tylko rzemieslnicy jadacy na machlojach.

  • sthoss

    Oceniono 2 razy -2

    Dziwie sie ze dopiero 4 producent aut na świecie. Wydawałoby się że z tymi wszystkimi markami powinien być największy.

  • luki.wawa

    Oceniono 7 razy -5

    Bardzo dobry krok. Koncerny mimo łączenia i unifikacji zaczęły budować auta o innym charakterze. Auta co raz bardziej skomplikowane a oczekiwania klientów są co raz większe

  • Gość: onduma

    Oceniono 6 razy -6

    A w Polsce jak chca sie połaczyc Orlen i Lotos to gdanski samorzad mowi, ze to niedobrze. Jakos malo swiatowi sa jak maja utracic synekury

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX