Większość kierowców ostatni raz prawidłowo skorzystała z zielonej strzałki na egzaminie. Mimo wysokiego mandatu

Warunkowy skręt na zielonej strzałce wcale nie jest skomplikowanym manewrem. A jednak prawie wszyscy wykonują go źle. Najczęściej z premedytacją. Jak powinniśmy zachować się na widok zielonej strzałki przy sygnalizatorze?

Zielona strzałka przy sygnalizatorze wywołuje sporo kontrowersji. Obowiązywała przez wiele lat, po czym ustawodawca postanowił ją zlikwidować. Po jakimś czasie znów wróciła na swoje miejsce, a polscy kierowcy wciąż nie korzystają z niej prawidłowo. Niektóre szacunki mówią, że zaledwie procent (tak, jeden procent) z nas stosuje się do przepisów.

Zielona strzałka przy czerwonym świetle - jak się zachować?

Dlaczego tak wielu kierowców ignoruje obowiązujące przepisy? Nie tylko z powodu ich nieznajomości - tak jest po prostu wygodniej. Przy skręcie na zielonej strzałce musimy się zatrzymać przed sygnalizatorem i to o tym większość z nas zapomina. Dlaczego wprowadzono ten obowiązek? Przede wszystkim z troski o pieszych - mają oni na swoim przejściu zielone światło, to kierowca musi więc upewnić się, czy może w bezpieczny sposób warunkowo skręcić.

§ 96. 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom

- czytamy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Należy pamiętać, że strzałka to pozwolenie warunkowe na przejazd przez skrzyżowanie. Musimy zatem bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu, którzy mają zielone światło. Dotyczy to też pieszych i rowerzystów, którzy mogą przecinać nam w tym czasie drogę. Dopiero po ustąpieniu wszystkim pierwszeństwa można przejechać za sygnalizator.

Pamiętajmy też, że w razie stłuczki lub wypadku, wina spada na kierowcę korzystającego z możliwości warunkowego skrętu lub zawracania, czyli tego, który przejeżdżał przez skrzyżowanie na zielonej strzałce.

>>> Przerażający wypadek w Krakowie uchwycony przez kamery monitoringu. Zginęła 25-letnia kobieta:

Zielona strzałka przy sygnalizatorze i skręt w lewo?

Warunkowo skręcamy zwykle w prawo, ale zdarzają się w Polsce skrzyżowania, na których zieloną strzałkę umieszczono także, aby pozwolić kierowcom skręcić w lewo pomimo czerwonego światła.

Korzystając z niej powinniśmy się zachować dokładnie tak samo. Najpierw przepuszczamy pieszych, rowerzystów i kierowców, którzy mają pierwszeństwo, a potem wykonujemy manewr, kiedy możemy to zrobić bez narażania nikogo na niebezpieczeństwo. Pamiętajcie, tutaj także trzeba się zatrzymać przed sygnalizatorem.

Mandat za nieprawidłowe korzystanie z przejazdu na zielonej strzałce

Minięcie sygnalizatora z włączoną strzałką bez uprzedniego zatrzymania się jest jednoznaczne z przejechaniem skrzyżowania na czerwonym świetle. Za takie wykroczenie taryfikator przewiduje 300-500 złotych kary i 6 punktów karnych.

Więcej o:
Komentarze (212)
Zielona strzałka przy sygnalizatorze. Jak się zachować, przepisy, mandat, czy trzeba się zatrzymać?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • prawdziwy.tebe

    Oceniono 17 razy -9

    "Dlaczego tak wielu kierowców ignoruje obowiązujące przepisy?"

    Po pierwsze primo, bardzo dobrze, że kierowcy je ignorują, bo to świadczy o tym, że myślą. po drugie primo, skręcanie na zielonym świetle jest identycznie niebezpieczne dla pieszych, ale jakoś zatrzymywać dęba się nie trzeba. Co dowodzi idiotyzmu przepisów. Dziękuję za uwagę.

  • Gość: plk

    Oceniono 26 razy -6

    Te przepisy wymyślił ktoś kto nie mieszka w mieście typu Warszawa czy Kraków. Jadąc samochodem trzeba się przepychać między pieszymi bo idą cały czas niezależnie od koloru światła.

  • Gość: ness

    Oceniono 3 razy -3

    Polski kretynizm na drodze. Tak ustawic swiatla by zielona strzalka zezwalala na skret w prawo bez rozgladania sie za pieszym czy innym pojazdem. Wy polaki to jednak zabawny narod. np. Sa swiatla ale przed swiatlami jest tez znak stop z czego wniosek ze na zielonym, nie mozna jechac bo znak stop. Inny kwiatuszek. dwie linie ciagle i ...zakaz wyprzedzania. Dwie linie zabraniaja wyprzedzania wiec po co znak o zakazie wyprzedzania. Polaki lubia bawic sie na drodze, rysuja , maluja

  • Gość: driver1.5mio

    Oceniono 2 razy -2

    Powiedzmy sobie szczerze. To idiotyczne przepisy dla bezmyślnych ludzi/kierowców, oduczające szczególnej ostrożności (bo przecież zgodnie z przepisami się zatrzymał).
    Przez lata była metalowa strzałka pozwalająca zawsze na warunkowy (ustąpienie pierwszeństw) skręt w prawo. Nie było problemów, nie było wypadków więcej niż teraz.
    Teraz urzędnicy, którzy nie siedzieli za kierownicą więcej niż mało - znajdują sobie zajęcie, policji zajęcie, budżetowi pieniądze, ku uciesze dziennikarzy szukających tematów... Ech...

  • aldik1980

    Oceniono 2 razy -2

    Nie powinno być nakazy zatrzymywania się przed strzałką to raz a dwa należałoby wwyalić je wszystkie i w zamian wrócić to zwykłych stałych jak były kiedyś. Ktoś musiał zarobić to wymyślono świecące niewiadomo po co. Często też świecą nie wtedy kiedy powinny.

  • souer

    Oceniono 2 razy -2

    są kraje gdzie można bez problemu skręcić w prawo na czerwonym BEZ żadnej durnowatej strzałki. Sam przepis o zatrzymaniu jest idiotyczny, bo 90% ludzi dostaje kociokwiku, albo tak sie śpieszy do jazdy, że mało co ludziom po nogach nie przejadą. Powinien być możliwy przejazd bez zatrzymywania się, przy uwzględnieniu szczególnej ostrożności. Na skrzyżowaniu wyjeżdżając z drogi podporzadkowanej (ze znakiem ustąp a nie stop), jakoś nie trzeba sie zawsze zatrzymywać i nikomu nie przeszkadza,

  • wolny-analityk

    Oceniono 2 razy -2

    w jakimś kraju widziałem takie samie warunkowe strałki, ale zapalały się w kolorze pomarańczowym. I to jest wg mnie dobra koncepcja, bo lepiej oddaje "warunkowość" zezwolenia na skręt, choćby dla obcokrajowców bo to oczywiste, że oni nie znają polskiej specyfiki w tym zakresie.

  • jsiegen

    Oceniono 8 razy -2

    ton_y
    Drivers like you should be removed from the streets, by force if possible. You are a danger and disgrace to others. Go to the countryside and ride a horse on better yet a donkey.

  • Wicher Wicher

    Oceniono 3 razy -1

    Rozumiem, że jak jest zielona strzałka trzeba się zatrzymać. Ale jeżeli jestem kierowcą który zna skrzyzowanie i wiem w danym momencie co dzieje sie na skrzyżowaniu (jeżeli nie znam skrzyzowania). To po co mam się zatrzymywać? Jak każdy będzie się zatrzymywał na skrzyżowaniu ze strzałką na światłach to będą większe korki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX