Podczas pracy alternatora zmienia się przede wszystkim pole magnetyczne, które przechodzi przez uzwojenia stojana. Budowa alternatora jest schematem raczej zaawansowanym, jednak jego zrozumienie nie jest niemożliwe.
Zobacz wideo: Zderzenie trzech ciężarówek na DK8 na Dolnym Śląsku
Alternator składa się głównie z nieruchomego stojana, który zbudowany jest z izolowanej, stalowej ramki z trzema uzwojeniami. Rozłożone są one co 120 stopni, dokładnie na obwodzie wcześniej wspomnianego stojana. Wirnik znajdujący się wewnątrz odpowiedzialny jest za wytwarzanie pola magnetycznego.
Pasek napędowy, którego zadaniem jest ładowanie alternatora, napędzany jest przez wał korbowy silnika. W tym miejscu występuje mocno zróżnicowane pole magnetyczne. Z związku z tym jest potrzebna specjalna kontrola napięcia na wyjściu.
Sprawdzanie alternatora odbywa się przy pomocy dowolnego sprawnego przyrządu, który mierzy napięcie stałe o odpowiednim zakresie. Sprawdzanie poprawności alternatora można rozpisać w kilku prostych krokach:
W czasie eksperymentu oraz także poza nim należy obserwować kontrolkę ładowania alternatora. To dzięki niej jesteśmy w stanie zaobserwować wszelkie nieścisłości w pracy silnika.
By prawidłowo podłączyć alternator należy postępować według kilku prostych wskazówek. Przede wszystkim alternator należy podłączać do akumulatora za pomocą grubego i sprawdzonego przewodu elektrycznego. Biegun dodatni akumulatora powinien łączyć się z izolowaną śrubą alternatora oznaczoną +B. Ujemny biegun akumulator podpinamy do masy pojazdu.
Jeśli chodzi natomiast o styki pomocnicze na alternatorze, powinny one być podłączone następująco: