Jak działa alternator w samochodzie?

Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego, która odpowiedzialna jest za produkcję prądu. Innymi słowy: alternator nieustannie ładuje baterie w akumulatorze, potrzebne do pracy silnika. Jak działa alternator i jak rozpoznać jego prawidłową pracę?

Alternator

Podczas pracy alternatora zmienia się przede wszystkim pole magnetyczne, które przechodzi przez uzwojenia stojana. Budowa alternatora jest schematem raczej zaawansowanym, jednak jego zrozumienie nie jest niemożliwe. 

Zobacz wideo: Zderzenie trzech ciężarówek na DK8 na Dolnym Śląsku

Zobacz wideo


Alternator składa się głównie z nieruchomego stojana, który zbudowany jest z izolowanej, stalowej ramki z trzema uzwojeniami. Rozłożone są one co 120 stopni, dokładnie na obwodzie wcześniej wspomnianego stojana. Wirnik znajdujący się wewnątrz odpowiedzialny jest za wytwarzanie pola magnetycznego. 

Pasek napędowy, którego zadaniem jest ładowanie alternatora, napędzany jest przez wał korbowy silnika. W tym miejscu występuje mocno zróżnicowane pole magnetyczne. Z związku z tym jest potrzebna specjalna kontrola napięcia na wyjściu. 

Jak sprawdzić alternator

Sprawdzanie alternatora odbywa się przy pomocy dowolnego sprawnego przyrządu, który mierzy napięcie stałe o odpowiednim zakresie. Sprawdzanie poprawności alternatora można rozpisać w kilku prostych krokach: 

  • Na wyłączonym silniku należy podłączyć akumulator do przyrządu pomiarowego. Dokonać pomiaru i zapisać otrzymane dane. 
  • Odpalić silnik i sprawdzić, czy kontrolka ładowania akumulatora przestała się świecić na desce rozdzielczej auta. Badanie kontynuujemy.
  • Czas na dwuminutową pracę silnika bez obciążenia.
  • Ponownie należy zmierzyć napięcie na zacisku akumulatora. Uzyskana liczba powinna być wyższa od 13V. 
  • Należy włączyć dmuchawę na maksymalne obroty i ogrzewanie tylnej szyby przy obrotach silnika równych 2000 obr/min. Przy poprawnej pracy alternatora napięcie powinno wynosić nie mniej niż 13,5V.

W czasie eksperymentu oraz także poza nim należy obserwować kontrolkę ładowania alternatora. To dzięki niej jesteśmy w stanie zaobserwować wszelkie nieścisłości w pracy silnika. 

Jak podłączyć alternator

By prawidłowo podłączyć alternator należy postępować według kilku prostych wskazówek. Przede wszystkim alternator należy podłączać do akumulatora za pomocą grubego i sprawdzonego przewodu elektrycznego. Biegun dodatni akumulatora powinien łączyć się z izolowaną śrubą alternatora oznaczoną +B. Ujemny biegun akumulator podpinamy do masy pojazdu. 


Jeśli chodzi natomiast o styki pomocnicze na alternatorze, powinny one być podłączone następująco:

  • “S” służy do pomiaru napięcia ładowania bezpośredniego na stykach akumulatora i powinno być połączone z biegunem dodatnim akumulatora;

  • “IG” to napięcie, które pojawia się w instalacji pojazdu; łączy się po plusie;

  • “L” to kontrolka ładowania, która łączy się między plusem na stacyjce a wspomnianym kabelkiem “L” na alternatorze;  
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.