• Link został skopiowany

Cupra Performance Drive na Torze Modlin 17-19.09.2019. Emocje gwarantowane

To pierwsze tego typu przedsięwzięcie Cupry w Polsce. Każdego dnia dwie tury uczestników mogły się przekonać o możliwościach sportowych samochodów wkraczających do Europy pod nowym szyldem. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć zaproszeni goście.
Cupra Performance Drive na Torze Modlin
fot. Piotr Mokwiński

Tor Modlin nie należy do największych w Polsce, ale jest bardzo wszechstronny. Nowy Dwór Mazowiecki to nie tylko lotnisko obsługujące tanich przewoźników. To również tor ulokowany w bezpośrednim sąsiedztwie portu. Łatwy dojazd dwupasmówką zwiększył jego popularność i przyciągnął wiele firm motoryzacyjnych. Nic dziwnego, bowiem na rozległym terenie umieszczono wiele segmentów pozwalających sprawdzić umiejętności kierowania pojazdem w rozmaitych warunkach.

Debiut Cupry na Torze Modlin

Ofensywa hiszpańskiej marki trwa w najlepsze. Ateca jest pierwszym modelem, który w funkcjonuje już pod nowym logo marki. Niemniej, historia Cupry jest bardzo bogata. W połowie lat 90. zadebiutowała 150-konna Ibiza z 2-litrowym silnikiem wolnossącym. Auto lekko obniżono i utwardzono, a także dodano pikantnych smaczków. Kolejna była pierwsza generacja Leona. Początkowo dysponowała mocą 225 koni mechanicznych uzyskiwanych z 1.8 litra pojemności. Doładowany motor cechował się ogromnym potencjałem i pozwalał na dalsze modyfikacje. Odznaczał się również wysoką odpornością na trudne warunki pracy. Wraz z kolejnymi wcieleniami popularnych modeli Seata, rosła moc, moment obrotowy i możliwości poszczególnych samochodów. Obecnie mamy do wyboru trzy samochody – Leona hatchbacka, Leona ST (kombi), a także Atekę.

Cupra Performance Drive na Torze Modlin
Cupra Performance Drive na Torze Modlin fot. Piotr Mokwiński

Ateca jest pierwszym kompaktowym SUV-em, który dysponuje mocą na poziomie 300 KM i 380 Nm. Pod maską hiszpańskiego auta pracuje dwulitrowa jednostka wsparta doładowaniem. W połączeniu z automatyczną, dwusprzęgłową przekładnią DSG i napędem na cztery koła, Cupra okazuje się bardzo przyjaznym autem podczas codziennej eksploatacji. Jeśli kierowca ma w DNA żyłkę sportowca, szybko doceni walory trakcyjne. Sprężyste zawieszenie pozwala pokonywać ostre łuki na granicy przyczepności. Konstruktorzy popracowali też na układem wydechowym. Po aktywacji trybu Sport, brzmi basowo i „strzela” przy każdorazowej zmianie przełożenia. Świetne recenzje zbiera również zestrojenie układu kierowniczego i spłaszczona krzywa momentu obrotowego gwarantująca żywiołową reakcję na dociskanie gazu nawet przy niskiej wartości prędkości obrotowej. Auto przyspiesza do setki w 5,2 sekundy i rozpędza się do 250 km/h. Jak na popularne, kompaktowe auto, to świetny wynik.

Równie dużo emocji wywołuje Leon Cupra. W wersji z napędem na przednią oś rozwija 290 KM przekazywanych na koła za sprawą automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG. Zarówno w kombi jak i hatchbacku mamy do dyspozycji elektroniczną szperę i podrasowany układ wydechowy dobywający z czeluści rasowy, basowy bulgot. Niezależnie od odmiany nadwoziowej, Seat przyspiesza do setki w 6,3 sekundy. Na tym tle ST 4Drive dysponujące stadem rumaków liczniejszym o 10 koni, wkracza do innego świata. Rodzinny Seat potrafi zawstydzić niejedno, znacznie mocniejsze auto. Wykorzystując procedurę startu przyspieszymy do pierwszej setki w 4,9 sekundy. Wskazówka prędkościomierza nieco zwalnia przy 180, by ostatecznie zatrzymać się na 250 km/h.

Cupra Performance Drive na Torze Modlin
Cupra Performance Drive na Torze Modlin fot. Piotr Mokwiński

4x4 w torowych warunkach

Wybór marki Cupra był nieprzypadkowy. Auta z napędem na cztery koła, z doładowanym silnikiem i mocno zmodernizowanym układem jezdnym względem słabszych odmian pozwalają na chwilę szaleństwa w torowych, stosunkowo bezpiecznych warunkach. Tor Modlin oferuje wiele sekcji, gdzie czteronapędowe konstrukcje nie tylko pokazują pełnię swych możliwości, lecz również obnażają słabości kierowców. Próby zręcznościowe, hamulce pracujące pod pełnym obciążeniem, a także optymalizowanie toru jazdy są kluczem do efektywnej pracy nad własnymi umiejętnościami i poznawaniem samochodu.

W przypadku aut z logo Cupra, wszystko dzieje się niczym na przyspieszonym filmie. Trzeba obserwować, przewidywać i szybko reagować na zmienną sytuację. Ponad 100 miłośników marki wyłonionych przez dealerów mogło sprawdzić się w rozmaitych warunkach. Kapryśna pogoda co jakiś czas intensywnie zalewała nawierzchnię deszczem, co akurat w pojazdach 4x4 stanowiło dodatkową atrakcję. Auto zachowuje się zupełnie inaczej na suchym, jak i mokrym asfalcie. W mniej korzystnych warunkach pokazuje swą wyższość nad samochodami z napędem na przednią oś. Pozwala też przekonać się, co znaczy zbyt duża prędkość w zakręcie lub podczas mocnego dociskania hamulca przed przeszkodą.

Organizatorzy pod czujnym okiem Leszka Kuzaja i profesjonalnych instruktorów weryfikowali, oceniali, a przede wszystkim doradzali, jak możliwie efektywnie wykorzystać ogromne pokłady mocy w autach nacechowanych sportem. To też dobre miejsce by sprawdzić precyzyjność układu kierowniczego, reakcję na operowanie gazem, a także zachowanie samochodu w poślizgu. Szkolenie prowadzone pod szyldem Cupry generowało nie tylko szeroki uśmiech na twarzach uczestników, lecz również dawało cenną lekcję pokory, która w wielu sytuacjach na publicznej drodze pomoże wyjść bez szwanku z opresji.

Cupra Performance Drive na Torze Modlin
Cupra Performance Drive na Torze Modlin fot. Piotr Mokwiński

Trzy intensywne dni będą cykliczną imprezą

Cupra Performance Drive to pierwsza taka impreza, jaką organizujemy w Polsce dla miłośników sportowych, motoryzacyjnych emocji. Zapraszamy naszych fanów na track day pod czujnym okiem instruktorów – tu pozwalamy na doświadczenie pełni możliwości modeli Cupra: Ateki i Leona. W najbliższych latach portfolio Cupra znacząco się zwiększy i zakładamy również, że impreza ta poszerzy swój zasięg, stając się żelazną częścią motoryzacyjnego kalendarza wszystkich fanów hot-hatchy 

- zapewnia Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR Marki SEAT.

Pierwsza impreza okazała się sukcesem. Frekwencja dopisała, podobnie jak poziom szkolenia. To była również dobra okazja do przedstawienia strategii marki i oswajania z kolejnymi modelami, które wkrótce rozszerzą portfolio Cupry. Premier szykuje się sporo i to nie tylko stricte spalinowych. Hiszpanie mają kilka asów w rękawie i nie zawahają się ich użyć w najbliższym czasie.

>>> Jaka jest najbliższa przyszłość motoryzacji? Seat stanie się platformą dostarczającą usługi mobilności. O co w tym chodzi?

Zobacz wideo
Więcej o: