Ekspresowa obwodnica stolicy ma mieć długość 82 km. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania. Nie czekając na oddanie ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej (Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW), czyli drugiego ringu wokół stolicy. Chodzi o to, by odciążyć jeszcze nie w pełni oddaną, a już mocno obciążoną obwodnicę Warszawy.
Jechał krajową 19. Nagle rura wpadła przez szybę. Kierowca ciężko ranny
W zamyśle Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma nie tylko przekierować ruch tranzytowy ze stolicy i jej obwodnicy, ale też znacząco ułatwić dojazd do planowanego CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Póki co GDDKiA bierze pod uwagę cztery warianty drugiego ringu wokół Warszawy:
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej ma się zakończyć w 2029 roku.
Obecnie budowane jest prawie 25 km dróg ekspresowych wokół Warszawy. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Długość trzech odcinków realizacyjnych to ok. 19,5 km. Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Do domknięcia ringu brakuje fragmentu wschodniej część obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.
Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy.