To kolejna część drogi ekspresowej S61 wchodząca w tym roku w fazę robót budowlanych. 28 sierpnia br. rozpoczęła się budowa odcinka od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe (17 km), a od października 2018 r. trwają intensywne prace przy budowie II jezdni obwodnicy Szczuczyna (6,5 km).
Jeszcze w tym roku Wojewoda Podlaski planuje podpisać decyzje ZRID na dwa kolejne odcinki S61: od węzła Kolno do Stawisk (16,43 km) i od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (7,18 km). Oznacza to, że pod koniec tego roku w budowie będzie ponad 47 km drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim.
18-kilometrowy odcinek S61 Stawiski - Szczuczyn będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Połączy obwodnice dwóch miast - Stawisk i Szczuczyna, przy czym w ramach zadania tego powstanie też część - 1,6 km - 2 nitki obwodnicy Stawisk.
Nawierzchnia jezdni zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 115 kN/oś (11,5 tony na oś). Wartość kontraktu budowlanego wynosi 342,13 mln zł. Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł Grabowo oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Zabiele Wschód (w kierunku na Suwałki) i Zabiele Zachód (w kierunku na Łomżę). Udostępnienie kierowcom tego odcinka drogi S61 planowane jest na koniec 2020 r.
>>> Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada:
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
Źródło: GDDKiA