Naprawa samochodu. Co można zepsuć, naprawiając samemu? Najczęstsze błędy kierowców

Wizyta w warsztacie zawsze wiąże się z dużymi kosztami. Dlatego wielu kierowców stara się niektóre naprawy przeprowadzić samodzielnie. Często kończy się to jeszcze większym wydatkiem. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas samodzielnych napraw samochodów

Wymiana paska rozrządu

Źle założony pasek może doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika, a to już poważna i bardzo kosztowna usterka. Do serwisów nierzadko trafiają kierowcy, którzy wymienili pasek na własną rękę, a potem skarżyli się na nierówną pracę silnika lub spadek jego mocy. Część nowoczesnych jednostek napędowych wymaga także specjalistycznych narzędzi, bez których nie uda się prawidłowo wyregulować napięcia tego elementu

– komentuje Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. To jedna z tych napraw, które kończą się źle dla samochodu i naszego portfela. Wielu kierowców próbuje samodzielnej wymiany po obejrzeniu poradników w Internecie. Warto jednak pamiętać, że jeśli pasek zostanie źle zamontowany to koszty, jakie poniesie właściciel pojazdu, mogą okazać się zdecydowanie większe niż oszczędności, które chciał uzyskać.

>>> Jak wybrać bezpieczne płyny eksploatacyjne? Odpowiada rzecznik ITS:

Zobacz wideo

Amortyzatory

Bardzo często wymiana amortyzatorów to także zadanie złożone, wymagające wiedzy, dostępu do podnośnika i specjalistycznych narzędzi. Wyzwaniem jest chociażby dostęp do mocowania tylnych amortyzatorów od góry oraz ściśnięcie sprężyn zawieszenia. Co więcej, po samej wymianie konieczna jest kontrola geometrii i poprawne ustawienie zbieżności kół. Jeżeli tego nie zrobimy, to w najlepszym wypadku szybszej eksploatacji ulegną takie elementy jak: opony, zawieszenie czy elementy układu kierowniczego.

Źle przeprowadzona wymiana amortyzatorów może się także wiązać z prawdziwym niebezpieczeństwem.  Auto może zjeżdżać na boki albo wpaść w poślizg.

Wymiana akumulatora to nie problem? Niekoniecznie

Wymiana akumulatora wydaje się bardzo prostym zadaniem, ale wielu kierowców zapomina, że jeżeli w naszym samochodzie znajduje się system Start-Stop, to nie możemy w nim zamontować tradycyjnego akumulatora.

Nawet, gdyby kierowcy udało się kupić akumulator odpowiedni dla tego modelu, pozostaje kwestia jego adaptacji. Należy „przyuczyć” funkcjonujące urządzenia do działania w symbiozie z nowym źródłem energii. Jeśli tak się nie stanie, system start-stop nie będzie działał poprawnie lub nowa bateria szybko się rozładuje. Są samochody, w których takie przyuczenie przebiega w sposób automatyczny, ale są i takie, które wymagają podpięcia komputera do gniazda OBD

– wyjaśnia Adam Lehnort.

Top 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas samodzielnych napraw samochodówTop 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas samodzielnych napraw samochodów fot. ProfiAuto

Lepiej nie grzebać przy elektronice i elektryce

Na usterkach związanych z elektroniką i układem elektrycznym kierowcy także testują internetową wiedzę. Eksperci podkreślają jednak, że tylko na podstawie szerszego doświadczenia można precyzyjnie ustalić źródło lub przyczynę usterki. W przypadku prób samodzielnego ingerowania w instalację elektryczną ryzykiem jest także to, że chcąc usunąć dany problem, łatwo wywołać przy tym inne, poważniejsze.

Trzeba też mieć na uwadze, że niektóre z modyfikacji są po prostu niezgodne z prawem, a w w chwili wypadku przenoszą całą odpowiedzialność na właściciela pojazdu. Ekspert ProfiAuto podkreśla:

To, że jednej czy nawet kilku osobom udało się rozwiązać dany problem w jakiś sposób, nie oznacza, że zadziała on w przypadku naszego samochodu.

Samodzielna wymiana kół

Na koniec zostawiliśmy wymianę kół. Tutaj uważać powinniśmy przede wszystkim przy wymianie kół z czujnikami ciśnienia TPMS. Jeśli kierowca chce posiadać dwa komplety felg z oponami, to w każdym z nich powinny znajdować się czujniki. Niestety jest to kosztowne i zdarzają się zmotoryzowani, którzy montują w takim przypadku zwykły wentyl. To działanie nielegalne. Zakup drugiego kompletu czujników również nie rozwiązuje problemu, ponieważ nowe sensory muszą zostać zaadaptowane.

Koła powinny być także odpowiednio wyważone. Niewyważone koła nie tylko obniżają komfort podróżowania, ale również bezpieczeństwo. Poza tym szybszemu zużyciu ulegają opony oraz elementy układu kierowniczego i zawieszenia.

Więcej o:
Copyright © Agora SA