Budowa trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim przysparza problemów. Trwają poszukiwania nowego wykonawcy

Ponownie trzeba szukać wykonawców trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Wszystko przez nierzetelność poprzedniej firmy. Jak będzie przebiegała trasa S5?

Winę za wszelkie opóźnienia ponosi firma firmą Impresa Pizzarotti. Po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, 11 czerwca br. odstąpiono od umów. Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

Zaawansowanie robót dotychczasowych wykonawców i podejmowane działania:

1. Węzeł Nowe Marzy - węzeł Świecie Południe (pierwotna nazwa Dworzysko)

  • długość: 23,3 km,
  • zaawansowanie rzeczowe robót dotychczasowego wykonawcy to ok. 23,2 proc.,
  • zaawansowanie czasowe do momentu odstąpienia od umowy to ok. 87,5%.

Kontrakt został zawarty z firmą Impresa Pizzarotti na kwotę blisko 375 mln złotych, co stanowiło jedynie 63% wartości kosztorysu GDDKiA.

2. Węzeł Świecie Południe (pierwotna nazwa Dworzysko) - węzeł Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo) GDDKiA

  • długość: 2,4 km,
  • zaawansowanie rzeczowe robót dotychczasowego wykonawcy to ok. 29,9 proc.,
  • zaawansowanie czasowe do momentu odstąpienia od umowy to ok. 88,8%.

Kontrakt został zawarty z firmą Impresa Pizzarotti na kwotę blisko 410 mln złotych, co stanowiło jedynie 60% wartości kosztorysu GDDKiA.

3. Węzeł Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa Białe Błota) - Szubin

  • długość:  9,7 km,
  • zaawansowanie rzeczowe robót dotychczasowego wykonawcy to ok. 39 proc.,
  • zaawansowanie czasowe do momentu odstąpienia od umowy to ok. 96,4%.

Kontrakt został zawarty z firmą Impresa Pizzarotti na kwotę blisko 260 mln złotych, co stanowiło jedynie 61% wartości kosztorysu GDDKiA.

Trasa S5, Bydgoszcz, kujawsko-pomorskieTrasa S5, Bydgoszcz, kujawsko-pomorskie GDDKiA

Na pozostałych odcinkach prace w toku

Tymczasem na pozostałych czterech odcinkach budowanej drogi S5 realizowane są roboty w branży mostowej, drogowej, energetycznej i wodno-kanalizacyjnej. Prace prowadzone są zgodnie z zakładanym harmonogramem.

1. Węzeł Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo) - węzeł Bydgoszcz Opławiec (pierwotna nazwa Tryszczyn)

  • długość: 14,7 km,
  • wykonawca: konsorcjum firm INTERCOR (lider) i TRAKCJA PRKiI (partner),
  • stan zaawansowania kontraktu wynosi około 75 proc.

Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Roboty nawierzchniowe na jezdniach głównych są na ukończeniu.  W ramach tego odcinka budowane są dwa największe obiekty mostowe na S5. Jeden nad torami kolejowymi w rejonie Maksymilianowa, dla którego w bieżącym miesiącu planowane jest podniesienie konstrukcji stalowej do projektowanych rzędnych, a następnie jej scalenie. Drugi obiekt to most przez Brdę, na którym ustrój nośny pod jedną jezdnię jest już zabetonowany i obecnie montowane jest wyposażenie, a pod drugą jezdnię planuje się zakończenie betonowania jeszcze w sierpniu br.

2. Węzeł Bydgoszcz Opławiec (pierwotna nazwa węzeł Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa węzeł Białe Błota)

  • długość: 13,5 km,
  • wykonawca: konsorcjum firm POLAQUA (lider) i DRAGADOS (partner),
  • stan zaawansowania kontraktu wynosi około 50 proc.

Roboty są rozciągnięte na wszystkich asortymentach: roboty ziemne, podbudowy z chudego betonu oraz nawierzchnia z betonu cementowego. Prace trwają również na wszystkich obiektach inżynierskich. Wykonawca koncentruje swoje prace również na węźle Bydgoszcz Zachód celem wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu i otwarcia tym samym nowych, kolejnych frontów robót na węźle.

3. Szubin - węzeł Żnin Północ (pierwotna nazwa węzeł Jaroszewo)

  • długość: 19,3 km,
  • wykonawca: konsorcjum firm TRAKCJA PRKiI (lider) i INTERCOR (partner),
  • stan zaawansowania kontraktu wynosi ok. 60 proc.

W tej chwili toczą się rozmowy pomiędzy stronami, czyli Wykonawcą i Zamawiającym celem usprawnienia działań na omawianym odcinku. GDDKiA na bieżąco monitoruje sytuację na wszystkich kontraktach i reaguje zgodnie z przepisami i zapisami kontraktowymi, gdy wymaga tego sytuacja.

4. Węzeł Żnin Północ (pierwotna nazwa węzeł Jaroszewo) - granica województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego

  • długość: 25,1 km,
  • wykonawca: konsorcjum firm KOBYLARNIA (lider) i MIRBUD (partner),
  • stan zaawansowania kontraktu wynosi ponad 80 proc.

Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Obecnie realizowana jest warstwa ścieralna na jezdniach głównych. Obiekty mostowe w większości są na ukończeniu, a na pozostałych obiektach trwają prace wykończeniowe.

Trasa S5, kujawsko-pomorskieTrasa S5, kujawsko-pomorskie GDDKiA

Strategiczna S5

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Drogi ekspresowa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie miała długość prawie 130 kilometrów i będzie przebiegać od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza, do Mielna na granicy z Wielkopolską.

Źródło: GDDKiA

Więcej o:
Komentarze (56)
Budowa trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim przysparza problemów. Trwają poszukiwania nowego wykonawcy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • f1909

    Oceniono 7 razy -5

    Wezwać z Ukrainy w trybie super pilnym Nowaka ! -- A on natychmiast rozwiąże wszystkie problemy i jeszcze zarobi na siebie ! -- To znaczy zarobi na kilka - kilkanaście unikatowych szwajcarskich zegarków !

  • smiki48

    Oceniono 9 razy -3

    niech ktoś mi powie dlaczego warunki przetargów są tak ustawiane, że może je wygrać wyłącznie konsorcjum z udziałem niemców, włochów czy austriaków. Przecież te firmy następnie wynajmują polskich podwykonawców, którzy realizują znakomitą większość prac.
    A zapomniałem, że w przypadku podzielenia zadania na kilkanaście mniejszych spowoduje, że te konsorcja nie będą wygrywać a pieniądze wpłacone przez Niemcy do unijnego budżetu wówczas nie wrócą do Niemiec. To potwierdziła Merkel ze dwa lata temu. Poza tym ile wynosi 10% od 500 milionów, a kto zapłaci te 10% od uczciwego przetargu wartego 20 milionów?

  • Gość: Gość Darek

    0

    Nie widzę PROBLEMU wystarczy napisać linijkę w prawie budowlanym aby nie wpuszczać na plan budowy włoskich partaczy i po sprawie na długie lata. Co z tego że są tani skoro później są z nimi problemy!!!

  • Gość: Mariusz

    Oceniono 2 razy 0

    A niekompetentnym palantom z GDDKiA mówi coś: "RAŻĄCO NISKA CENA"???

  • miets1

    Oceniono 2 razy 0

    A jak można wybudować za 60% wartości robót i nie stracić? Pisia logika tu nie działa.

  • Gość: Jnek

    0

    Podobnie węzeł Kijewo zachodniopomorskie , wykonawca Energopol , ale tu GDDKiA ,jest zadowolona z postępu prac . Pierwszy wiadukt już powinien być ale raczej długo nie będzie .
    A może tak pozew zbiorowy od użytkowników dróg przeciwko GDDKiA ?

  • f451

    Oceniono 6 razy 0

    A co za kretyn podpisał umowę z firmą która daje rażąco zaniżoną cenę ? Takie oferty się odrzuca bo z góry wiadomo że taka firma w połowie kontraktu zarząda dodatkowych pieniędzy....

  • wasyll11

    0

    Ciekawe jak w tym rola GTC i specjalnej głupty GDDKiA..jednak bramki daja kasiorke wiec droga alternatywna jest be !!!
    Ps. Kidy droga Ex Bydgoszcz - Toruń i dalej spiecid z S10 ????

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX