Najpopularniejsze kolory samochodów na świecie. Biały wciąż numerem jeden

W Turkmenistanie nie zobaczysz czarnych samochodów, a w Indiach niemal co trzeci pojazd pokryty jest srebrnym lakierem. Jeśli jednak spojrzeć na światowe tendencje, jeden kolor okazuje się szczególnie dominujący. Mowa oczywiście o białym.

Według danych Axalta Coating Systems najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie jest biel. Aż 39 proc. zmotoryzowanych decyduje się właśnie na barwę pojazdu, która już siódmy rok z rzędu znajduje się na szczycie listy najczęstszych kolorystycznych wyborów.

Popularność bieli nie jest jednak wszędzie taka sama. Przykładowo w Azji kolor ten jest nadzwyczaj popularny – w Chinach 6 na 10 sprzedawanych samochodów to właśnie białe pojazdy. Z kolei w Europie i Stanach Zjednoczonych przewaga białych samochodów jest już mniejsza – według danych Axalty wynosi 25 proc.

Ta estetyczna i elegancka barwa swoją popularność zawdzięcza funkcjonalności. W ciepłych krajach, jak te śródziemnomorskie, dobrze jest poruszać się białym pojazdem, który odbija promienie słoneczne

- wyjaśnia Jordi Font z działu kolorystyki i wykończenia Seata.

Grupa SPEED ma co robić. Pokazała kolejne nagranie. Tłumaczenie kierowcy? "Przynajmniej był szczery"

Zobacz wideo

Czarny i szary na drugim miejscu

Drugim najpopularniejszym kolorem samochodu na świecie jest czarny (z 16 proc. udziału w całościowej sprzedaży). Jednak różnice między krajami znowu okazują się dość znaczące – 22 proc. wszystkich samochodów w Japonii to pojazdy czarne, podczas gdy w Indiach trudno spotkać samochód w tym kolorze. Ma na to wpływ powszechne przeświadczenie o dużej absorbcji promieni słonecznych przez ciemne przedmioty.

W skali świata szarość wybiera 11 proc. klientów, a co ciekawe, tyle samo osób stawia na pojazdy ze srebrnym lakierem. Srebro jest szczególnie popularne w Indiach, gdzie aż 30 proc. sprzedanych samochodów dostarczono właśnie w tym kolorze. Dla porównania w Chinach tylko 6 proc. kierowców jeździ srebrnymi samochodami.

Wybór koloru samochodu w danym regionie zależy od bardzo różnych czynników. Wpływ na nasze preferencje może mieć lokalny klimat, przesądy związane z barwami czy kwestia statusu społecznego. W krajach, gdzie samochód jest postrzegany jako potwierdzenie zasobności, kierowcy decydują się na bardziej eleganckie odcienie. Z tych względów przygotowujemy wyszukane i bardzo zróżnicowane wersje kolorystyczne pojazdów, aby klienci mogli wybrać ten najlepiej do nich pasujący

- mówi Jordi.

Żywsze barwy, większa rozbieżność

W dalszej części kolorystycznego rankingu unikalność gustów każdego regionu jest jeszcze bardziej widoczna. Na przykład w Europie i Stanach Zjednoczonych niebieskie samochody zajmuje wysoką pozycję z 10-procentowym udziałem w sprzedaży, podczas gdy w Chinach pojazdy w tym kolorze są praktycznie niespotykane.

Kolory dla segmentów

Geografia nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na wybór koloru samochodu. Dużo zależy również od rodzaju kupowanego auta. Modele sportowe często spotyka się w bardzo żywych, rzucających się w oczy kolorach, z kolei SUV-y najczęściej występują w bardziej ziemistych i naturalnych odcieniach. Duża część samochodów kompaktowych wyróżnia się na drodze jasną, pastelową tonacją, której nie dostrzeżemy w przypadku dużych pojazdów.

Dla sprecyzowania - 34 proc. luksusowych SUV-ów w Europie to samochody czarne, podczas gdy liczba pojazdów o tym kolorze spada o połowę w przypadku samochodów kompaktowych. Z drugiej strony tylko 3 proc. właścicieli luksusowych SUV-ów wybiera kolor czerwony, który cieszy się popularnością na poziomie 10 proc. w przypadku kompaktów.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.